CSS Networking Program med inspirerande gäster

 img 1828

Hans Skruvfors från Foodora.

 

Den 24 mars var det dags för årets första CSS Meetings for Inspiration. På dagordningen stod Q-commerce (Q står för quick) och MaaS (mobility as a service). Nya modeord som kommer att betyda mycket i framtiden för oss alla. Det bjöds på spännande och intressanta föredrag från både HUI och Foodora.

Extra kul var det att 35 personer var anmälda så vi fick inte plats i våra lokaler utan flyttade till HUI som är vår samarbetspartner numera inom vårt nätverksprogram.

Först presenterade Emma Whäl, analytiker på HUI, valda delar från vår årliga branschrapport, Convenience Stores Report. Hon visade branschens viktiga roll som arbetsgivare och att vi omsätter 25 miljarder årligen. Rapporten finns att läsa i sin helhet här.

skarmavbild 2022 03 28 kl. 18.26.56

Valda delar från vår årliga branschrapport, Conveneince Stores Report presenterades.

 

Emma visade också att vi tappat cirka sju procent medan dagligvaruhandeln i sin helhet ökat med nästan lika mycket. Vinnarna finns alltså inom livsmedelsbutiker. Värst drabbade var dock restauranger som tappade tjugofyra procent. Emma beskrev hur pandemin påverkat vår bransch mer i detalj. Tidigare a-lägen blev ö-lägen och tvärt om. Trafikbutiker däremot har utvecklats som tidigare eller tom ökat i omsättning. 

Vi fick också veta mer om ett antal trender inom branschen. Bekvämlighet, 15-minutersstaden, obemannat och spontanare livsstil. Vi har klart kunnat se hur bekvämlighet hela tiden gör stora framsteg. 15-minutersstaden är ett begrepp där du ska kunna få vad du vill levererat hem på femton minuter. Detta ställer helt andra krav i framtiden på leveranskedjor. 

 

e1

Emma Whäl från HUI.

 

Trenden obemannat är också stark, och hade egentligen kommit igång redan innan pandemin startade. Här handlar det mycket om att testa sig fram hur olika koncept fungerar eller inte. Ska man jobba helt utan personal, eller är en hybridlösning bättre? 

Vår spontanare livsstil påverkar också branschen en hel del. Jobba hemma eller på arbetet? Vi vet i nuläget inte var våra kunder befinner sig, så det kommer att utvecklas nya konsumtionsmönster och det tar ett tag innan vi lärt oss hur dom ser ut.

 

e2

Emelie Ekholm från HUI. 

 

Emelie Ekholm, också hon analytiker från HUI, fortsatte med att beskriva vad Q-commerse och MaaS står för. Vi har idag minst tio olika företag som levererar den så kallade sista milen, last mile. Och Q-commerse står för hyperlokala och supersnabba leveranser. Det krävs ett mycket komplicerat systemstöd för att få detta att fungera. Det vill säga att kunna leverera vad kunden vill inom 15 minuter, som det heter i en del storstäder som New York. Det leder förstås också till att konsumenten vänjer sig och i framtiden så vinner man inga kunder på att göra det som ju alla redan förväntar sig.

MaaS - mobility as a service - står för tjänstefierade transporter. Det handlar om att man integrerar olika transporttjänster såsom kollektivtrafik, bildelning, taxi och cykelpooler i ett samlat erbjudande på en digital plattform, till exempel en app. Då kan konsumenten sy ihop skräddarsydda transportlösningar som inkluderar olika transportsätt.

 

 skarmavbild 2022 03 28 kl. 18.47.08

Hans Skruvfors, Foodora och Bengt Hedlund, CSS

 

Avslutningsvis fick vi en presentation av dagens dragplåster, Foodoras koncernchef Hans Skruvfors. Hans berättade att Foodora idag finns på 67 stycken delivery zones och täcker därmed in minst 95 procent av Sveriges befolkning. Foodora är alltså allt annat än ett storstadsfenomen. Hans berättade också att i en ny bransch, eller med en ny affärsidé, är det genom att agera som man kan samla in och bygga upp en egen databas. Det gör också att man hamnar i en unik position med egen unik kunskap.

Som kund kan du idag få leveranser från över 700 butiker och tusentals restauranger över Sverige. Det finns också 25 stycken Foodora Markets, från Luleå i norr till Malmö i söder. Här lagerhåller man de artiklar som säljer mest. Det är till exempel de artiklar vi konsumenter oftast kompletteringshandlar.

Hans berättade också stolt att man nu tecknat kollektivavtal för alla sina anställda, och att Foodoras mål är att vara den snabbaste e-handelslösningen av alla. I mer än 60 städer ska man kunna leverera på mindre än 30 minuter! 

Text och foto: Bengt Hedlund

skarmavbild 2022 03 28 kl. 18.27.57

Tre generationers handel. Bild: Foodora.

 

 

 

 


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.