Glassföretaget som egentligen bara vill bjuda alla på lite vardagslyx

unknown

Matilda Osborn, en av de anställda på Lejonet & Björnen.  Foto: Maria Mannebratt

 

Det anrika företaget Lejonet & Björnen i Göteborg är ett av få svenskproducerade glassmärken i premiumsegmentet. Idag drivs det av familjen Mild. Förutom att man vill erbjuda fantastisk glass så vill man skapa laganda i företaget och jobba med hänsynen till djur, människa och miljö i fokus. Företaget är idag inte så stora inom convenience, men det finns det planer att ändra på.

Vi blev nyfikna på det göteborgska glassföretaget och kontaktade Katarina Mild, företagets vd och ägare, för att få veta mer. Historien om Lejonet & Björnen tar sin början på Räntmästaregatan i Göteborg 1977. En man vid namn Verner Steffens startar ett glassföretag i en lokal i stadsdelen Lunden. Han döper företaget efter det lejon som finns i Göteborgs stadsvapen, samt sin son. Vi får då anta att han hette Björn. Ryktet spreds om den goda glass och sorbet som såldes här, och folk började köa för att få köpa den omtalade glassen som smakade ”hemlagad”. 

 

skarmavbild 2022 04 05 kl. 14.28.53

Håkan och Katarina Mild. Foto: Lejonet & Björnen
 


De nuvarande ägarna, Katarina och hennes man Håkan, tog över företaget 2009. De bestämde sig för att expandera och utveckla, men utan att gå ifrån de ursprungliga värderingar som företaget grundades på - att bara använda naturliga och noga utvalda råvaror från lokala, regionala och nationella leverantörer.

Och utvecklat har man verkligen gjort. Sedan de tog över företaget har de ökat försäljningen från nio till femtio miljoner kronor. Glassen tillverkas på naturliga råvaror utan färgämnen. Företaget är också den enda svenska glassproducent som har både KRAV- och Fairtradecertiferad glass.

 

skarmavbild 2022 04 05 kl. 14.26.39

Foto: Lejonet & Björnen


Att köpa lokalt är viktigt, och att kunna påverka för ett minskat matsvinn. Man köper till exempel bananer från företag som tar hand om frukt som börjar bli för mogen för att säljas i butik. Och historiskt sett har företagets glass levererats ut till kunderna med egna glassbilar, men nu har man istället valt en ny distributionslösning. Den innebär i korthet att olika leverantörer samdistribuerar sina varor för en mer miljövänlig och kostnadseffektiv leverans till butik. Länken mellan butik och leverantör är en digital plattform för order.


– Det här är en bra lösning för oss som inte är centralt listade hos landets butikskedjor. Vår ambition är att fortsätta växa och ta mer plats på den svenska glassmarknaden med vår premiumglass, och då är distributionen väldigt viktig. Våra glassbilar har fungerat bra men var sak har sin tid, och det är nu dags att genomföra denna förändring, menar Katarina.

 

 skarmavbild 2022 04 05 kl. 14.35.58

Fler än fyrtio olika glass- och sorbetsorter i sortimentet. Foto: Lejonet & Björnen


Lejonet & Björnen har varit ett lokalt begrepp i Göteborg sedan 1970-talet, men varumärket har vuxit sig starkare och idag hittar man företagets glass i livsmedelsbutiker, caféer och restauranger över hela landet.

- Vi har kunder i hela landet inom dagligvaruhandeln, säger Katarina. Främst på ICA där alla deras butiker kan få leverans med ICA-bilarna. På Coop och Hemköp finns våra kunder i huvudsak i Göteborg och Stockholm.
 
Företaget har också återförsäljare av sin skopglass på drygt 150 platser i landet under vår och sommar. Genom grossister kan man även leverera till restauranger så som Bastard Burgers, TUGG Burgers och Harrys. Idag är man sexton anställda, varav fem personer jobbar i produktion och lager och fyra personer inom administration. Resterande har säljande befattningar.


 

 skarmavbild 2022 04 05 kl. 14.32.13

Utanför glassbaren på Danska vägen en tidig vårdag. Foto: Maria Mannebratt

 

Lejonet & Björnen driver även en egen välkänd glassbar på Danska vägen i Göteborg. Den är öppen året runt, endast stängd tre dagar på hela året. Här erbjuder man ett sortiment av fler än fyrtio olika glass– och sorbetsorter.

- Sedan har vi ytterligare tre egenägda glassbarer längs västkusten, säger Katarina. På Marstrand, i Lysekil samt i Ellös. De är öppna på sommaren, juni till augusti.

Vi undrar hur företaget påverkats av pandemin och om de noterat ett förändrat beteende hos sina kunder? 

- Det har varit två goda försäljningsår för Lejonet & Björnen under pandemin, svarar Katarina. Många har handlat hem mer glass, och sedan har svensken också stannat hemma under sommaren och upptäckt många fina smultronställen där vi finns med vår glass. Vi är ju en av få svenskproducerade glassmärken i premiumsegmentet, och just att handla svenskt har blivit ännu viktigare under pandemin. Vi känner att det kommer att leva vidare i konsumentens medvetande.
 
Nyheten för i år är att man satsar på veganskt och väljer att spegla två storsäljare från det konventionella sortimentet - salty caramel och blåbärscheesecake.
 
Ser man framåt så finns det många spännande utvecklingsplaner. Man vill komma in på nya geografiska marknader och utveckla sin försäljning gentemot DVH, café och restaurang.
 
Företaget är aktivt på, och jobbar mycket genom, sina kanaler i sociala medier för att nå ut. Man bygger gärna en relation på ett mer personligt plan med sina kunder, och har planer på att erbjuda hemleverans genom ett samarbete med Foodora. 
 
- Denna utvecklingstrend är bara i sin linda tror vi, och vi är gärna med på tåget tidigt, säger Katarina.

 

skarmavbild 2022 04 05 kl. 14.42.31

I början av året förvärvades Ellöskiosken - företagets fjärde glassbar. Foto: Lejonet och Björnen.


Ett annat mål man har på lite längre sikt är att öka sin närvaro inom servicehandeln. 
 
- Vi finns dessvärre inte där idag då servicehandeln många gånger efterfrågar stycksaker och det producerar inte vi. Men det ligger med i vår plan inom de närmaste två åren, säger Katarina.
 
På Lejonet & Björnen är man stolt över att vara en känd del av staden - som Feskekörka, Poseidon, Volvo eller Avenyn. Även om företaget egentligen bara är ute efter att bjuda alla på lite vardagslyx.

Text: Ann Hedlund


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.