Nikotinpåsar vinnare under snusåret 2021

dosa i hand

 

Snusåret 2021 blev det verkliga genomslaget för nikotinpåsar, som nästan fördubblades i antal köp. 2021 var också året där nästan all försäljningstillväxt av snusköp skedde på nätet. Genom tidigare Snusrapporter kan man se ett annat stort genombrott, nämligen att 2019 var det året som All White/nikotinportion slog igenom på riktigt.

Snusrapporten är en årlig undersökning bland Sveriges snusare och hur deras snusvanor ser ut. Vilket är det mest populära varumärket? Vilken snussort är mest använd? Det är några av de frågor man tar reda på i undersökningen. Den är framtagen av Snusjournalen i samarbete med Snusbolaget. Syftet med rapporten är att ge en lättillgänglig bild av konsumentbeteendet och aktuella trender på den svenska snusmarknaden.

Vem är snusaren? 

Snusare finns i hela landet, i såväl storstäder som i glesbygd, från Haparanda i norr till Trelleborg i söder. Man snusar i alla åldrar. Fler män än kvinnor väljer vanligt snus med traditionell smak, medan kvinnor i högre grad väljer smaksatta tobaksfria nikotinportioner. Det tobaksfria snuset är nu mer utbrett bland kvinnor än det vanliga snuset. Lyft är det mest populära märket när det gäller nikotinportioner för både män och kvinnor. För det vanliga snuset toppar XR bland kvinnor och Knox bland män.  

Mest sålda varumärket

Under 2021 behöll Knox förstaplatsen över mest sålda varumärket men Lyft knappar på andra plats. Däremot klev XR upp två placeringar till bronsplatsen och tryckte därmed ner både One och Lundgrens. Tillbaka på listan är igen Kaliber som klättrade hela fyra placeringar.

Mest sålda snussorten

Av enskilda snussorter var den bäst sålda One Blå White Portion som seglade upp till en övertygande förstaplacering och tryckte därmed ner Know White Portion till en andraplats. Lyft Ice Cool Mint lyfte sig två placeringar och tillsammans med Lyft Mint som klättrade in på topplistans åttonde plats fick varumärket som helhet att öka. Bästa klättrarna var däremot One Vit White Portion som plockade 11 placeringar och Kaliber Vit Portion hela 14 placeringar. Backade mest gjorde Lundgrens Skåne Vit Portion som föll från andraplaceringen ner till en femteplats.                                     

Nikotinportioner

Bland nikotinportioner var både förstaplaceringen och andra placeringen densamma mellan kvinnor och män, nämligen Lyft följt av Zyn. Tredje och fjärdeplatserna skiljde sig däremot. Kvinnor föredrar Nordic Spirit följt av On! medan män köper Loop och därefter Nordic Spirit. Som helhet är 10-topplistan samman varumärken för både kvinnor och män.

snus rod nagel

 

Mest populära varumärken för kvinnor respektive män

För snus skiljer sig de populäraste varumärken mellan kvinnor och män en del. Männen köper mest Knox, följt av ONE, Lundgrens, XR och LD – precis som ordningen året före. Kvinnor föredrar 2021 XR, som därmed stiger en placering på Knox bekostnad som istället blir tvåa. Därefter placerar sig LD, Lundgren och Kaliber på placering tre till fem. På hela topp 10 finns ett varumärke som skiljer på vardera lista som skiljer sig mellan kvinnor och män. För kvinnor är det Catch och för män Kronan.

Mest populära varumärkena för lössnus

För lössnus ner hela topp 10 -listan nästan identisk ut med förra året. Enda skillnaden är att Smålands Brukssnus avancerat en placering från sjua till sexa och därmed har Grov fått byta plats.

Mest sålda smaker i Sverige

Traditionell smak är fortfarande snusarnas främsta val följt av mint i olika former, likt förra året. Däremot har bärsmaker avancerat upp på en tredjeplats som den övertar från Juniper som 2021 slutar på en fjärdeplats. Årets stora avancemang står kaffe för som gått från en placering utanför toppen (plats 15) till att vara på nionde plats.

Om du vill läsa hela Snusrapporten 2021 kan du ladda ner den här.

 

askkopp 

 

Snabbfakta om Snusåret 2021

  • Köpen av nikotinportioner ökar kraftigt – nära fördubbling på ett år.
  • Nära hälften – 45 procent – väljer aktivt nikotinportioner för att sluta röka. 
  • Nikotinportionerna är nu vanligare att använda bland kvinnor än vanligt snus.
  • E-handeln med snus ökar starkt och är inne i en brytpunkt där i stort sett all försäljningstillväxt sker på nätet. 
  • Mer än var fjärde snusare i Sverige handlar snus eller nikotinportioner online. 
  • Många snusare växlar mellan olika produkter. Den vanligaste anledningen är att de är nyfikna och vill testa olika alternativ, något som möjliggörs på nätet där utbudet är större och det är enklare att hitta nya smaker och sorter som passar individen. 
  • Knox är alltjämt det mest sålda snusmärket, men tobaksfria Lyft knappar in och förväntas gå om under 2022 om utvecklingen fortsätter. 
  • Av dosorna avancerade One Blå White Portion hela vägen från fjärde plats upp till toppen under året. Produkten passerade därmed fjolårsettan Knox White Portion.
  • Smaksättningar som mint, frukt och citrus växer snabbare än traditionell smak.
  • Produkter med hög styrka (“extra stark”) växer snabbare än produkter med lägre nikotinstyrka. 
  • Att göra eget snus är relativt vanligt, särskilt bland män utanför storstadsregionerna, även om den nya skatten på råtobak som infördes 2021 delvis förändrar incitamenten. Var fjärde snusare har någon gång testat på att göra eget snus. 

Sammanställt av Gunilla Pihlblad

 

snusrappporten bild


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.