CSS Index Q1 - 2022 visar på fortsatt återhämtning
2022 inleddes med en positiv start på året för branschen där försäljningsutvecklingen för det första kvartalet uppgick till 7,8 procent. Återhämtningen fortsätter därmed med en positiv försäljningstillväxt för fjärde kvartalet i rad.
ConvenienceStores Sweden och HUI Research mäter försäljningsutvecklingen inom conveniencehandeln genom rapporten Convenience Stores Index. Underlag för indexet är några av de största aktörerna inom conveniencehandeln. Tillsammans är dessa aktörer så stora att sifforna kan betraktas som representativa för de större aktörerna inom branschen.
Tillväxttalen som presenteras i rapporten avser jämförbara butiksenheter jämfört med samma period föregående år. Siffrorna avser total försäljning exklusive omsättning för spelverksamhet, monetära tjänster och dylikt.
Positiv försäljningstillväxt för fjärde kvartalet i rad.
Utfallet för årets första kvartal visar att convenience-handelns försäljning ökade med 7,8 procent. Återhämtningen fortsätter med en positiv försäljningstillväxt för fjärde kvartalet i rad. Utvecklingen för de senaste 12 månaderna uppgick till 5,8 procent.
- Indexet fungerar ju så att det jämför samma kvartal förra året med årets kvartal. Om det var dåliga siffror förra året, så blir det ju lättare att få positiva siffror nu, säger Bengt Hedlund, vd på Convenience Stores Sweden.
- Det är till viss del en fortsatt reaktion på att pandemin är "över" och restriktionerna borta, men branschen visar en stark utveckling överlag nu. Förra året hade vi en period med negativa siffror fem kvartal i rad. Nu har vi haft fyra kvartal med positiva siffror istället. Det är glädjande, och förhoppningsvis är det tapp som branschen gjorde under pandemin snart återhämtat, säger han.
Utvecklingen över tid sedan mätningarna startade i maj 2008.