Amerikanska kedjan Wawa satsar stort
Statsar stort på östkusten. Foto: Lånat av Wawa
Convenience-kedjans plan för de närmsta tio åren kommer att sätta ett ordentligt avtryck på den amerikanska östkusten. Wawas butiker närmar sig 1000 till antalet, men man har inga planer på att nöja sig med detta.
Kedjans vd Chris Gheysens berättade nyligen för Business Journal att Wawa kartlägger och förbereder för sin största expansion i företagets historia. Resultatet innebär ett nästan fördubblat antal butiker under det kommande decenniet.
Idag driver Wawa redan 965 convenenice-butiker i Pennsylvania, New Jersey, Delaware, Maryland, Virginia, Florida och Washington D.C. Man letar dessutom lämpliga ställen för att också etablera sig i North Carolina, skriver Convenience Store News (USA).
Målet är 1 800 butiker till år 2030
Enligt Business Journal vill Wawa nå målet med cirka 1 800 butiker till år 2030, vilket innebär att man då behöver inviga runt 100 nya butiker per år fram tills dess. Gheysens säger också att man vill öka sin närvaro på lite mer ”otraditionella” marknader. Wawas nya satsningar skulle då innehålla en blandning av "traditionella" och "icke-traditionella" butiker.
Med traditionella butiker menar man sin typiska Wawa-närbutik i bostadsområdet eller grannskapet. När man pratar om det icke-traditionella så syftar man mer på platser där människor passerar på olika sätt, till exempel längs vägarna. Wawa erbjuder idag 675 Tesla Superchargers fördelade på 82 butiker, och totalt erbjuder man elbilsladdning på 90 av sina butiker, enligt en talesperson för företaget.
Wawas drive-thru-koncept. Foto: Lånat av Wawa
Wawa invigde också sin allra första ”drive-thru-butik” i början av förra året. Fokus här ligger på att servera färsk mat. Under vissa tider på dagen kan kunderna köpa hamburgare och pommes frites, men annars satsar man på man stort på sådant som olika drycker, iskaffe, sallader med mera. Convenience-kedjan kommer fortsätta utöka konceptet. Man planerar två i Pennsylvania i år samt ytterligare några i Florida nästa år.
- De planerade fristående "drive-thru-butikerna" kommer att fungera som ett test för att mäta kundernas efterfrågan på formatet, säger Gheysens.
Text: Ann Hedlund