Lifvs ska expandera genom franchisedrift

lifvs generation 2

Lifvs har två moduler och det är denna stora på 54 kvadratmeter som man kommer att jobba mest med i fortsättningen. Foto från Lifvs.

 

Lifvs, kedjan med de obemannade butikerna som funnits i fyra år, har hitintills haft franchisetagare i begränsad omfattning. Men nu ska det bli ändring på det och alla nyetableringar framöver blir just på franchisebasis. Det berättar Lifvs nye COO, Roland Brimow.

Roland Brimow har nu gjort sina första åtta veckor på Lifvs. Att han måste vara en sällsynt god rekrytering förstår man när man ser vad han tidigare jobbat med. Han kommer närmast från en roll som Head of Franchise på Apoteksgruppen och har i princip hela sin bakgrund inom just franchiseområdet och med fokus på expansion.

Lifvs har idag ett trettiotal butiker varav det stora flertalet är egendrivna. Det finns i skrivande stund tre olika franchisetagare; en person som har fyra butiker i Moratrakten, en i Östansjö i Närke och en som snart ska öppna och då drivas av en förening i syfte att få service på en ö. Östansjö har vi skrivit om tidigare, föreningsdriften återkommer vi till efter invigningen och Mora kan du läsa om i artikeln nedanför denna.

- Om vi ska skala upp och göra det snabbt, så måste det bli genom franchise. Det är så man skapar eldsjälar och oberoende operatörer på lokala orter, säger Roland Brimow och tillägger att man på så vis får det bästa av två världar.
- Den genomtänkta affärsidén i form av en kedja, igenkänning och lokal förankring. Handlarna blir små hjältar som bidrar till att skapa service på plats.

 

rb profilbild 2

Roland Brimow är nyanställd som COO på Lifvs med speciellt ansvar för expansion och franchisedrift. Foto från Lifvs.

 

Lifvs har idag ett väl beprövat koncept som testats i många olika miljöer och är helt redo för att skalas upp. Det gör man genom att paketera ett attraktivt franchise-erbjudande som ger bra lönsamhet för båda parter. Man har ringat in stora delar av Sverige, framför allt lands- och glesbygd, och det är flera orter som visat intresse. Nu gäller det bara att hitta rätt partners.

- Vårt fokus är först och främst expansion. Nyetableringar ska då ske genom franchise och vi vill successivt fasa ut och konvertera om våra egendrivna butiker. Inte alla dock, några behöver vi ha kvar för att testa nya idéer på och även använda för utbildningar.

De sex franchisedrivna butiker som redan finns är bra exempel på hur olika profiler det kan finnas inom kedjan som idag har två moduler på butik; 27 respektive 54 kvadratmeter. Det finns också möjlighet att etablera en Lifvsbutik i befintlig lokal.

- När man förstår vilket värde butikerna tillför på sina orter, gör det mitt uppdrag extra spännande, säger Roland Brimow och berättar att en potentiell franchisetagare inte måste erfarenhet av att driva butik.

- Vi söker inte personer med speciella profiler, bara sådana som har drivkraft och lust. Det vi förser dem med är ju lite som ett självspelande piano, nämligen kunskap, system och verktyg. Vi räknar med att ha ett par tre nya i gång till hösten.

 

dorr med skylt

Teknik och säkerhet är viktiga ingredienser i Lifvskonceptet. Foto: Gunilla Pihlblad

 

Kan man livnära sig på att driva en Lifvsbutik?

- Det är ambitionen och utgångsläget. Men man måste inte avsätta mer än maximalt 15 timmar per  vecka på den och därför passar det ofta bra att kombinera med något. Kanske flera butiker i ett kluster eller om man är pensionär och vill fylla ut kassa och tillvaro. Föreningar som kan behöva extra inkomster är också tänkbara franchisetagare.

En lite tråkig fråga kanske, men hur är det med säkerheten? Hur vanligt är det med snatterier och inbrott?

- Med tanke på att man måste identifiera sig med BankID och att man är konstant bevakad via kameror, så är det osmart att snatta i en Lifvsbutik. Visst händer det och då blir det polisanmälan. Men man ska tänka på att om det bor 1000 personer på en ort så är 999 ärliga. Vi ser också många exempel på olika former av grannsamverkan. Man månar helt enkelt om sina butiker. Vi har inte mer snatterier än bemannade butiker och inbrott är inte vanligt alls. Självklart så ser vi hela tiden över våra säkerhetssystem för att bli ännu bättre. Kort sagt, det förekommer men är inget problem.

 

ext manga utanfor bast

Lifvsbutiken blir en serviceknutpunkt på orter där en bemannad butik inte kan bli lönsam Foto: Gunilla Pihlblad

 

Hur skulle du beskriva vad en Lifvsbutik står för idag?

- Vi vill vara lanthandelns 2.0 och förse bygden med service i form av mat och annat som försvunnit på grund av bristande lönsamhet. Dessutom vill vi utveckla samarbeten med andra tjänster, till exempel postboxar och returstationer, för att skapa en knutpunkt av service, avslutar Roland Brimow.

Text: Gunilla Pihlblad


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.