Skip to main content

Lundgrensfamiljen i samarbete med stjärnkocken Filip Fastén

dquvt5ypnmviitxuthti kopia

 

Under våren lanserar Lundgrens en helt ny produktserie, med inspiration hämtad från svensk natur och kultur. Först ut är Lundgrens Örtagård, samt Lundgrens Vårglänta (limited edition) – framtagen i samarbete med stjärnkocken Filip Fastén. 

Lundgrens har under lång tid tagit svenska snusare på en resa från de nordliga vindarna i fjällen till de gröna ängarna i söder, med smaker inspirerade av olika landskap och regioners flora. Nu lanserar Lundgrens en helt ny produktserie, där man istället tittar närmare på svenska kulturella fenomen och gör dem till inspirationskällor för snus. 

Smaker från svenska örtagårdar

Lundgrens Örtagård är den första permanenta lanseringen i den nya produktserien. Inspirationen till smaksättningen är hämtad från en traditionell svensk köksträdgård – där smaker och dofter får frodas och där många av de typiskt svenska smakerna återfinns. I Örtagård ges snusaren en touch av vilda örter, blommor och en aning trä. Smaken är tobaksnära och snuset är förpackat i Lundgrens perforerade portioner, som släpper igenom mycket smak.

Limiterad upplaga inspirerad av Hälsingland

Lundgrens Vårglänta kommer i limiterad upplaga och är framtagen tillsammans med stjärnkocken och krögaren Filip Fastén. Vårglänta består av en väl sammansatt palett med sötma och jordighet från morötter, en touch av nyrökta svartvinbärsblad och fläderbär. I bakgrunden ligger en klassisk tobakssmak. I skapandet har Filip använt sin smakfilosofi och inspirerats av natur, jordbruk och minnen från sin hemtrakt i Hälsingland.

- Jag är född i Hälsingland och mina morföräldrar odlade morötter. Jag hjälpte dem ofta. När det skördades fick vi barn fem morötter var, alldeles nyupptagna. Man fick dra dem i det daggiga gräset för att tvätta bort jorden. Otroliga smaker, säger Filip Fastén. Enrisröken är inspirerad av när jag och pappa rökte abborre i en tunna, vilket vi gjorde varje dag under en hel sommar. 

Lundgrens Örtagård är en permanent lansering och är tillgänglig från och med vecka 15.

Lundgrens Vårglänta kommer i en upplaga om 100 000 exemplar och är tillgänglig från och med vecka 19.