De skapar en handelsplats med ny teknik
De representerar två olika företag men har samma mål: Från vänster Robin Sandgren, Axel Broholm och Krister Salqvist.
Att en butik och en restaurang samverkar är inget nytt. Men att båda bygger på ny teknik och delvis ”obemannat” är det. Och allra mest nytt just nu är Eatbox, den automatiserade snabbmatsrestaurangen som smygöppnat bredvid AutoMat-butiken i Sjölunda utanför Lidköping.
I artiklarna nedan berättar vi var för sig om de båda samverkande enheterna som är två helt olika bolag som funnit varandra - till sina egna och kundernas fromma. Men först något om det gemensamma.
Platsen är alltså Sjölunda, ett relativt nybyggt bostadsområde cirka en halvmil från centrala Lidköping, på vägen mot Läckö slott och med Vänern på behagligt nära avstånd. Här finns sedan tidigare en semesterby men under senare år har det vuxit upp villor och bostadsrätter i ett lugnt och barnvänligt område som också har fina gång- och cykelvägar och närhet till natur, bad, lekplats och skola. Just detta är något som har speciellt stor betydelse för etablerandet av den nya handelsplatsen.
Man ska nämligen inte behöva ta bilen för att kompletteringshandla, hämta paket eller köpa färdiglagad mat. Och tar man den så är det i alla fall inga långa sträckor man kör.
Samtidigt är kundunderlaget inte tillräckligt stort för en traditionell anläggning med ovan beskrivna inslag. Det kostar att ha personal som vi ju alla vet och det är ju detta som utvecklingen av obemannade och semiobemannade butiker bygger på.
Visionen är att skapa en handels- och samlingsplats med butiken och restaurangen som nav.
Men om man nu har en bra plats där det redan står en sådan butik. Varför inte komplettera servicen med paketboxar och en restaurang? Göra det till ett litet minicentrum där det också finns möjlighet att sitta ner och ta en glass eller äta upp maten man hämtat i ”restaurangboxen”.
Kanske kan varor med korta datum från butiken komma till direkt användning i restaurangen? Kanske kan man hjälpa varandra med personal samt information och marknadsföring? Kanske kan lokala producenter blandas in i verksamheternas utbud?
Självklart kan det bli så! Och det är redan verklighet, om än på ett tidigt stadium. Men något säger mig att vi kommer att få se mer av detta inom en snar framtid.
Text och foto: Gunilla Pihlblad