Som en vanlig restaurang med optimerat flöde

krister vid ladorna

Krister vid lådorna.

 

En stor låda där man kan hämta ut en matlåda. Så skulle man enkelt kunna beskriva Eatbox, ett helt nytt restaurangkoncept som bygger på både hård- och mjukvara och där en smart app spelar en stor roll. 

- Men egentligen är den bara en vanlig restaurang med ett optimerat flöde, säger en av upphovsmännen, Krister Salqvist.

Den första enheten är på plats i Sjölunda utanför Lidköping. 3 x 8 meter stor och fylld med utrustning som gör att där kan lagas mat precis som på en vanlig restaurang. Men ”grejen” är att kunderna inte går in där. De ser inte ens i in i lådan utan de beställer via appen där de sedan fortlöpande får information om när pizzan, kebaben eller salladen kan hämtas i en av boxarna på utsidan som man öppnar med hjälp av samma app.

Men återigen. Det är inget hokuspokus eller automatproducerad mat. Tvärtom, den är noggrant tillagad efter alla livsmedelshygieniska regler. Det är bara en förverkligad idé om hur man kan ge service som denna på en plats där det normalt inte skulle löna sig att etablera en restaurang eller ett gatukök.

- Genom att ta bort onödiga kostnader och med en effektiv inre logistik som gör det möjligt att sköta restaurangen med en till två personer, kan vi finnas där det inte förut varit möjligt. I och med att den är byggd som den är, fungerar det med ett tillfälligt bygglov, säger Krister Salqvist som är en av grundarna och delägarna i bolaget Små Handelshus i Norden AB.

- Vi som tillsammans startat detta koncept är ett gäng entreprenörer med lite olika bakgrund och erfarenheter, bland annat inom restaurang, bygg, livsmedelsindustri, livsmedelshygien, kvalitetssäkring, försäljning och IT.

 

eatbox med bil och folk

Denna första Eatbox smygöppnades under förra veckan och efter ett par dagar fungerade allt riktigt bra, enligt Krister Salqvist.

 

Krister, som tidigare var mejerichef på Arla, har redan etablerat en annan verksamhet som också bygger på teknik, butiken My-Market i Ardala utanför Skara. Men denna lämnar vi därhän just nu och återkommer till i kommande nummer. I stället koncentrerar vi oss på denna första Eatbox som smygöppnades i Sjölunda förra veckan. Med det menas att man bara drog i gång utan någon som helst marknadsföring och lät ryktet leda folk till målet.

- Vi har till att börja med öppet torsdag till och med söndag 16.30 till 21. Men öppettiderna kommer säkerligen att utökas. Utbudet kommer också att anpassas och vara olika på olika platser.

Hur går det då till?

- Det enkla svaret är beställ i appen, vänta på att maten tillagas, hämta i boxen och njut, säger Krister och tar även den längre versionen.

- Vår egenutvecklade app laddas ner och via den beställer man mat, dryck och tillbehör för att direkt få en ungefärlig tid när det är klart. Senare får man ett nytt besked när maten börjar tillagas och ganska exakt hur lång tid det är kvar. Slutligen det sista besked om att öppna boxen som är varm och hämta ut. Det gör man med hjälp av appen.

Hur fungerar köket?

- Vi är stolta över vårt kök där allt är genomtänkt i minsta detalj för att maten ska bli god och säker. Vi lagar den från grunden precis som i en vanlig restaurang. Tekniken är viktig för vårt projekt men det viktigaste är ändå att maten smakar bra. Utvecklingen av våra rätter är faktiskt det vi lagt mest tid på i projektet. Det ska inte bara smak bra utan också ha samma kvalitet i de olika boxarna.

Vilken mat serveras?

- I starten pizza, kebab och sallader. När vi etablerat oss fortsätter vi utveckla menyn.

 

krister vid dorren

- Eatbox har full kontroll på alla delar i projektet och det viktigaste är att maten smakar bra, säger Krister Salqvist.

 

Var passar det att sätta upp en Eatbox?

- I en by där en vanlig ”pizzeria” inte går runt på grund av för höga kostnader med ett upptagningsområde på minst 1000 personer. Gärna bredvid obemannade butiker som här i Sjölunda men också överhuvudtaget där man lätt kan stanna till med bilen, säger Krister Salqvist och påpekar att det tack vare tillfälliga bygglov också blir lätt att flytta byggnaderna.

Hur mycket måste man sälja för att det ska löna sig?

- Det handlar ju om att minimera det som kostar mest, det vill säga arbetstiden. Så det gäller att hitta rätt öppettider för respektive platser. Men om man säljer cirka 300 rätter per vecka så är det lugnt.

Vad händer härnäst?

- Dels utvecklar vi en lite större byggnad, 11 x 3 meter. Vi kommer att öppna en enhet i Ardala och ytterligare några på andra platser i trakten. De första tio ska vi driva själva under detta år och nästa. Sedan rullar vi ut vårt franchisekoncept.

Krister Salqvist påpekar avslutningsvis vikten av att ha full kontroll på alla delar i projektet. Att man har egen tillverkning vad gäller såväl koncept och kvalitetssystem som hus, utlämningsboxar och själva appen.

Text och foto: Gunilla Pihlblad

 


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.