Skip to main content

Ett par som omfamnar sina kunder

jonascamilla

Jonas och Camilla Brännhult

 

Även om man bara tillbringar en timme tillsammans med dem så förstår man hur det är att vara kund här. Glada och varma affärsmän som i varje detalj vill ha en perfekt butik och som verkligen omfamnar såväl kunder som personal. Inte konstigt att St1 tidigare i år gav dem pris som bäst i klassen.

Nu pratar vi hela tiden ”vi” och ”dem” även om St1 i sina koncept alltid bara har en ansvarig på varje station. Officiellt är det Camilla Brännhult som är Kundlöftesvärd och Affärsman som det heter här. Men hennes äkta hälft Jonas är precis lika delaktig, inte minst vid vårt besök. Och som St1 skrev som avslutning på motiveringen till priset som årets bästa i kedjan: Ensam ska vara stark, men tillsammans är ett framgångsrecept!

Den här stationen ligger strax utanför Jönköpings centrum, på Barnarpsgatan och granne med det stora industrikomplexet Munksjö. Här finns också mycket bostäder och andra mindre industrier. Det är en lokal genomfart och en stor plan med sex pumpar, biltvätt, släputhyrning och gott om parkering.

- Det är ett jättebra läge som bara har ett enda problem, nämligen trafikflödet vissa tider på dygnet. Eftersom det kan vara svårt att ta sig ut härifrån när det är köer ute på gatan, befarar vi att vissa drar sig för att åka in hit just då, säger Camilla och Jonas som inte hänger läpp för det.

- Vi satsar ju på att göra besöket hos oss så trivsamt som det bara går, så man får hoppas att det är värt besväret.

 

ingangen

Här är namnet en sanning i sig, för man känner sig verkligen välkommen in.

 

Paret Brännhult kom till Jönköping  från Skövde 2017. Hon hade då jobbat inom restaurangbranschen i 20 år, både som anställd och egen företagare. Han hade firma i byggbranschen. Det var läge för förändring och Camilla fick erbjudande om att bli chef för Burger King, Jonas tog med sig sitt eget företagande. På ett år lyckades hon vända restaurangen från konkurshot till vinst men kände sedan att hon ville göra något helt annat.

- När stationen här utannonserades kändes det helt rätt. Det var visserligen nytt för oss båda men ändå i linje med vad vi ville och borde kunna. Så när jag fick tjänsten gick vi båda ”all in”, säger Camilla och berättar att de kom i gång precis samtidigt som stationen gjordes om från 7-Eleven till Välkommen in.

- Det var lite rörigt men tack vare att vi har så fina och trevliga kunder så gick det bra ändå. Att jag till exempel inte visste något om torkarblad eller släpvagnar, fick vi reda ut tillsammans med ett leende.

 

mot kassan

Det är nästan enbart stamkunder som frekventerar stationen, ett betyg så gott som något.

 

Det där med leendet verkar vara centralt på den här anläggningen. Både Camilla och Jonas utstrålar äkta glädje och värme och de garanterar att personalen har samma sätt att möta jobbet och kunderna. Flera av dem följde för övrigt med från Burger King.

Det är till 99 procent stamkunder här. Stationen är öppen dygnet runt, ett av de få ställena i trakten. Ruljangsen är stadig med exempelvis taxiförare och hemvårdspersonal som speciellt uppskattar att det är öppet på natten. Camilla och Jonas nämner begreppet ”stor familj” och berättar att särskilt Jonas tar extra väl hand om de lite äldre kvinnliga kunderna.

- Vi älskar äldre damer, skrattar han men tillägger med allvar att det är mycket uppskattat med hjälp när det ska kollas lufttryck och annat.

- En del som blivit ensamma har inte ens tankat själva förut. Det är en viktigt och roligt att få hjälpa dem.

 

broddisk och snuskylar

Bröd och snus, två viktiga kategorier i butiken.

 

Förutom den personliga servicen har Camilla och Jonas satsat mycket på att utveckla processen kring matserveringen. Att det är superkvalitet, att det går snabbt och att det är hygieniskt på alla tänkbara vis. Alltid servetten kring kaffelocken, alltid noggrann handtvätt och tänger när man tar i produkter, liksom huvudbonad, förkläde och handskar när man hanterar mat.

- Det har inte bara med covid att göra, vi var lika noga innan och är det nu också, säger Camilla och berättar att deras butik ökade under pandemiperioden.

- Kunderna kände sig trygga här.

Sedan övertagandet av stationen har de förändrat en del layoutmässigt i butiken, allt i syfte att göra det enklare för kunderna. De har bland annat flyttat ut snuskylarna vid sidan av disken och de har en vägg med Instabox.  Det sistnämnda något de för övrigt tror sig ha varit första macken i Sverige med.

- Men vi har sagt nej till all annan pakethantering eftersom vi vill vara på plats i butiken, inte springa ifrån hela tiden. Och Instabox är ett mycket bra alternativ som till och med pryder sin plats utmed ena sidan.

 

hela butiken

Luftigt och lättöverskådligt är känslan när man kommer in. Kunderna hittar snabbt det de söker.

 

Som många andra i kedjan följer de utrullningen av det nya konceptet PLOQ med stort intresse.

- Vi vet inget om när det kan bli vår tur. Men vi ser väldigt mycket fram emot att i ännu högre utsträckning få vara framtidens mack.

Personalen har vi redan nämnt och det passar bra att avsluta med hur Camilla och Jonas beskriver hur de alla jobbar tillsammans.

- Vi är ett tajt gäng!

 

vagg med fika

 

Text och foto:
Gunilla Pihlblad

 

PRESUMTIV VINNARE

award logga 2022

Nominerad av ST1 för: Idogt arbete med detaljer samt en stor förståelse för vad som är viktigt. Det finns alltid tydligt uttalade målsättningar för att utveckla verksamheten och en stor portion kraft och energi att fortsätta framåt. Det är en fröjd att gå runt i butiken och inte minst att se hur alla i butiken jobbar med kundbemötande och våra kundlöften.

SHELL VÄLKOMMEN IN JÖNKÖPING

- Bensinstation med butik på Barnarpgatan i Jönköping
- Drivs av Camilla och Jonas Brännhult
- 106 kvadratmeter butiksyta samt 6 pumpar, släputhyrning och biltvätt
- Öppet dygnet runt
- 6 helårsanställda