Skip to main content

Välbesökt mässa. Fast Food & Café bjöd i år på mycket hållbart och veganskt

b1

 

I förra veckan gick Easyfairs FFC-mässa i Stockholm av staplen. Mässans besökare kunde i år låta sig inspireras av ett brett utbud av intressanta, och alternativa, produkter där trenden var hållbart och veganskt. Hade du inte möjlighet att själv besöka mässan? Häng med oss på en liten rundtur.
 

På årets FFC-mässa fanns det mycket intressant att se, lyssna och smaka på. Många utställare och ett brett utbud. Convenience Stores Sweden var självklart på plats för att informera om branschorganisationen, och om de förmåner som ett medlemskap innebär. Två av CSSs samarbetspartners fanns också med i montern – Elavon och Adekvat Försäkring. 
 
En annan utställare var Lantmännen Unibake som hade vinnaren av Sveriges Mästerkock 2022, Adam Thulin, i montern. 

 

b2

Både CSS och Lantmännen Unibake hade fint besök i sina montrar.

 

Hållbart – inte bara på tallriken

Att försöka förbättra tillverkningen av den egna produkten och hitta bättre alternativ till de produkter som redan finns, är det många som jobbar med. Det finns en stor drivkraft i att bli mer hållbar, att på olika sätt ta bättre vara på miljön. 

 

b3

Raw menar att man är strået vassare.

 

Papperssugrör har funnits på marknaden ett tag nu, och bland konsumenterna kan man nog konstatera att det råder delade meningar om dem. Raw har tagit fram ett sugrör som istället tillverkas av vass. Dessutom svensk vass, vilket innebär att man inte behöver frakta sugrören runt halva jordklotet innan de når konsumenten. Tiden får dock utvisa om de gillar vass bättre än papper. 

 

b4

Tallrikar av löv och bestick av bambu hos Leafymade. Foto till höger: Lånat av Leafymade.

 

Också företaget Leafymade har fokus på det hållbara. De tillverkar tallrikar och bestick av löv och av bambu. Löven som används kommer från Shorea Robusta-träd som växer i Indien. Arbetstillfällen skapas för lokalbefolkningen som plockar, steriliserar, rengör och tillverkar produkterna. 
 
Intressant matutbud och idéer för nya måltidslösningar
 
For Real Foods erbjuder glutenfri fryspizza. Inget spannmål eller bröd, utan istället bottnar bakade på svensk lokalodlad vitkål eller svensk kyckling. Endast naturliga råvaror och utan tillsatser. Nothing F!SHY erbjuder i sin tur ett fryst veganskt fisksubstitut. Produkterna tillverkas av vetemjöl, stärkelse och proteiner, naturliga fiskaromer och alger. De finns bland annat som nuggets, burgare och filéer. 

 

b5

For Real Foods och Nothing Fishy – framtidens måltidslösningar?

 

Dencon Foods är på mässan med sin produkt Grab It, som man vill lansera inom just convenience- och trafikbutik. Man hoppas att kunderna ska vilja välja detta alternativ som mellanmål istället för till exempel en korv, en energibar eller en chokladkaka. 

- Grab It består av hundra procent kyckling. Den är färdigstekt, portionsförpackad och finns i fem olika smaker. Meningen är att man ska äta den kall. Självklart får man värma den, men den är framtagen för att ätas just kall, säger Henrik Ek, försäljningsansvarig i Sverige.
 
Produkten säljs redan i flera andra länder i Europa. Näst på tur är Norden, och på FFC- mässan är det första gången man visar upp den här. 

 

b6

Två mellanmålsalternativ - Grab It och Burek.

 

Ännu ett mellanmålsalternativ hittade vi i montern hos United Bakeries Sweden med produkten Burek. Stig Nygaard-Andersen beskrev den för oss som ett medelhavsinspirerat mellanmål eller snabb måltidslösning. Burek är filodeg som är rullade med olika fyllningar. Den funkar även som ett komplement till sallad. Produkterna passar bra in i convenience-segmentet menade Stig.

 

skarmavbild 2022 05 31 kl. 20.41.41

 

I en annan monter hittar vi några företag som samarbetar kring en helhetslösning och som också har intressanta måltidslösningar för convenience-branschen. Här får vi en pratstund med Anette Runnzell som förklarar att Take a Soup säljer färska soppor och Myhrvold Nordic har maskinerna för att värma dem. I montern hittar vi även en gul maskin som det står Scraegg på – vi gissar på att det syftar på scrambled eggs. …
 
Anette ger oss en liten demonstration av det som finns i montern. 
 
Sopporna finns i mindre förpackningar och är kokad ”sous vide”, under tryck, berättar hon. Man kan späda ut den en aning, om man tycker den är för tjock. På så sätt kan man sälja fler portioner. Soppan har bra hållbarhet och passar fint för små enheter, säger Anette. Den utgör också ett bra komplement till en salladsbar, eftersom man då också kan erbjuda något varmt.

 

b8

Nyfiken och vill prova? Scraegg kan köpas, hyras eller leasas.

 

Den gula maskinen erbjuder också möjligheten att servera varma, mindre portioner som äggröra, gröt och enklare grytor (som chili con carne) och soppa. Och man kan värma vatten med den såklart. Maten serveras i engångsmuggar, det blir som en take-away-portion, förklarar Anette. 
 
Maskinen gör det möjligt att tillverka måltidslösningar med bra marginal. Ett tips vi får är att köpa havregryn i mataffären och sen sälja gröt. Och maskinen är betydligt enklare att sköta än en kaffemaskin, menar Anette. För den som är intresserad så kan man välja mellan att hyra, leasa eller köpa.

 

skarmavbild 2022 05 31 kl. 20.52.16

En veteran inom måltidslösningar - Sibylla. 

 

b10

Triumf Glass och Sia Glass hade fina och välbesökta montrar med årets nyheter och lite till. 

 

En ny bekantskap för oss var Puckies of Sweden som säljer rawfood-bollar. Företaget skriver på sin hemsida att chokladbolls-puckien var den första de tog fram, och den är fortfarande den som säljer bäst. Numera finns det puckies i många smaker och som inspirerats av just ”fika”, till exempel kanelbulle. Tillverkningen sker i företagets ekologiska bageri i Trosa där den röda tråden är vegan, eko samt fritt från gluten, soja, laktos, ägg, tillsatt socker och konserveringsmedel.

 

b11

Puckies med smak av fika. 

 

Nic är ett varumärke som förenar ett antal skandinaviska företag som tillverkar och säljer glasstillbehör. De är stora i Norden inom sitt område, och satsar nu också på den europeiska marknaden. Företaget erbjuder det mesta inom glasstillbehör – bland annat bägare, skedar, våfflor, strutar, strössel, topping, dekorationer och olika tillbehör.

 

b12

Nic samt jubilaren GB Glace. 

 

Rhoa Products är ett litet familjeföretag som tillverkar ekologiska granatäppelprodukter - juice, müsli och balsamvinäger. Grundarna har rötter i Grekland också där odlas också de granatäpplen som man använder.

Nästa vecka hoppas vi kunna bjuda på ytterligare reportage från mässan. Missa inte det!

Text: Ann Hedlund
Foto: Susanne Ankarkrans

 

b13

Produkter gjorde på ekologiska granatäpplen. Foto till höger: Lånat av Rhoa. 

 

b14

Must från Kiviks Musteri och havredryck från Havredals.

 

b15

Fullt med frestelser hos La Lorraine och Fazer. 

 

b16

Ingen mässa utan teknik - här kassasystem från Purspot och Kassacentralen.