Nya innovationer och samarbeten främjar hållbarhetsarbetet
Foto: Reitan Convenience i Sverige
Moderna samhällssatsningar och innovationer är en av flera viktiga inslag i Reitan Convenience Sveriges hållbarhetsarbete. Under 2021 lanserades flera nya smarta samarbeten som tillsammans ska främja arbetet att uppnå hållbarhetsmålen 2030.
Ett exempel på samarbete som just nu testas i ett 50-tal butiker är Droppa, en tjänst som bidrar till att minska klimatutsläppen från e-handelns returer. Tjänsten fungerar på så sätt att kunden enkelt kan gå in på Pressbyrån, PBX och 7-Eleven för att lämna av sin retur, utan att använda emballage eller fraktsedlar. Istället för att returerna skickas enskilt packas de tätt i Droppas uppsamlingskärl inne i butiken, för att sedan samtransporteras till Droppas returhub. Tjänsten bidrar till att transporterna blir mer effektiva och att färre produkter slängs i onödan.
- Vi letar hela tiden efter nya samarbeten som leder till positiv förändring. Bara under 2021 har vi sjösatt flera nya satsningar som tillsammans stärker vårt övergripande hållbarhetsarbete. Att ställa om 400 butiker är ingenting man klarar av på egen hand, det är ett komplext arbete som tar tid. Därför är det viktigt att vi har bra samarbetspartners i och utanför organisationen. Smarta tjänster och produkter från innovativa aktörer stärker vårt övergripande hållbarhetsarbete på flera plan, säger Malin Eklund, Hållbarhetsdirektör på Reitan Convenience i Sverige.
Under 2021 har Reitan Convenience Sverige även inlett ett samarbete med elscooterbolaget Tier där utvalda Pressbyrån och 7-Eleven-butiker installerat laddstationer, så kallade swapspots, där kunden enkelt kan byta ut urladdade batterier mot en gratis åktur. Något som på sikt leder till minskade lastbilstransporter och ett mer hållbart transportsystem.
Zero Waste 2030
Ett av hållbarhetsmålen som ska uppnås till 2030 är Zero Waste, där en central del i arbetet kretsar kring att minska matsvinnet från butikerna. Under 2021 inledde Reitan Convenience Sverige ett samarbete med matsvinnappen Karma, som ser till att mat och produkter som i vanliga fall skulle gå till matsvinn istället tas tillvara på och säljs till rabatterade priser direkt i appen. De enskilda butikerna kan även använda appen för lägga upp erbjudande själva beroende på sitt utbud, och organisationen får ta del av statistik i realtid från butikerna.