Stefan har utvecklat olika koncept i branschen
Anders Enström och Stefan Ragnarsson
Samtidigt som han har utvecklat sina egna butiker och den kedja han varit med om att bygga upp, har Stefan Ragnarsson en lång branschkarriär att se tillbaka på. Han har nämligen varit med och byggt convenience-koncept i över 30 år. Men just nu handlar det om GoBanana!
GoBanana är kedjan som lyckats med att sälja godis på stormarknadsvis fastän man är en del av convenience-branschen. Många trodde kanske inte på idén när den lanserades i blygsam takt 2015. Men nu är man 13 butiker och fler är på gång.
- 2021 omsatte våra butiker tillsammans drygt 197 miljoner. Samma år sålde vi totalt cirka 450 ton lösvikt i kedjan, liksom cirka 2000 pallar chips och 700 pallar Monster-dryck, säger Stefan Ragnarsson och berättar tillväxttakten i försäljningen är 20 procent om året.
- Vi har visat att det går att sälja lågpris och göra det lönsamt även i den här branschen.
2000 pallar chips säljs varje år genom Go Banana-butikerna.
Stefan själv har jobbat med servicehandel och convenience sedan början av 1990-talet. Han var med när Mars etablerades i Sverige och han har jobbat på flera företag inom film- och videobranschen: Filmdata, Paramount Pictures, Bonver och Hemmakväll. Det senaste jobbet innan han satsade på egen butik och på delägande i GoBanana, var på Privab som ansvarig för butikskonceptet MyWay.
- Det har hela tiden handlat om att bygga koncept och egentligen är det ju vad vår bransch består av. På Bonver var det till exempel först film men kom sedan även att bli koncept för glass och kaffe.
Aktiviteter som kopplar till speciella händelser är en självklarhet.
När det gäller just GoBanana har Stefan sina egna butiker i hemstaden Borås med omnejd. En inne i city, en i Brämhult i stadens utkant och en i Kinna ett par mil därifrån. Han är också delägare i kedjan GoBanana. Detta tillsammans med Anders Enström och Stefan Lindkvist som har två egna butiker, en i Jönköping och en i Huskvarna. Den fjärde delägaren heter Christer Hyrkvist och han är också butikskompanjon med Stefan Ragnarsson. Övriga sju butiker drivs av franchisetagare.
De centrala rollerna är definierade även om arbetet av naturliga skäl flyter ihop. Stefan Ragnarsson ansvarar för etableringar och Anders Enström för inköp. Man har också en marknadskoordinator. Planerna är många och det händer saker hela tiden. Så blir det kanske lätt när det är entreprenörer som själva driver sin kedja.
- Absolut, bekräftar Stefan som menar att jobbet är mera ”hands on”. Man tar inte beslut utifrån excelfiler utan grundar dem på sina egna förutsättningar och erfarenheter.
- Men det är också en balansgång att både driva koncept och äga butik, det ska villigt erkännas.
Lösgodisavdelningen är hjärtat i en Go Banana-butik.
GoBanana-butikerna är olika stora till ytan, men man kan ändå säga att de är relativt stora och därmed ger möjligheter till kraftfulla exponeringar. Det är snyggt och väl påfyllt med lockande kampanjer och aktiviteter hela tiden. Lösgodisavdelningarna är hjärtat i verksamheten och slår an en ton i hela utbudet. Det är inte bara en snygg helhet, det är helhjärtat också.
- Vi har skapat något unikt, något som inte fanns tidigare. De stora leverantörerna tror på oss och vi får bra avtal. På så vis kan vi visa att det finns en marknad där ute om man satsar rätt.
- Jag tycker att alltför många håller fast vid ett gammalt sätt att sälja de här kategorierna. Man måste rannsaka framtiden och man måste våga satsa.
Ett lite vågat försök har gjorts för att införliva leksaker som en egen kategori i kedjan. Men där backar man nu från centralt håll även om några enskilda butiker kommer att fortsätta.
- Det kräver mycket kunskap och tar tid, vilket inte passar i alla butiker. Vi kommer i stället att satsa mer på party och kalas, något som vi redan är duktiga på. Dyrare leksaker har svårare att ta plats i våra butiker.
Värt att notera.
Är godisbutiker en expansiv bransch just nu?
- Den här typen av större kedjor växer. Men branschen rent allmänt har nog mera byggts om från mindre till större enheter. Samma resa som Hemmakväll gjort, och gör, säger Stefan Ragnarsson och berättar att GoBananas tillväxtplaner bland annat inkluderar större eget lager i Mullsjö även om grossisten Privab är en viktig samarbetspartner. Planen är att växa som kedja samtidigt som varje enhet ska öka sin försäljning.
- Vi märker att vårt koncept är intressant för hyresvärdar. Det är ett gott tecken, säger Stefan Ragnarsson och avslutar med att konstatera att GoBanana är det roligaste konceptet han varit med om att bygga upp.
- Hitintills.
Text och foto: Gunilla Pihlblad