Skip to main content

Fler vill få varm mat snabbt

skap med hyllor liggande

Mycket tyder på att varma smårätter som kunder tar själv och äter direkt, kan bli en säljsuccé. (Foto: Orkla Foods)

 

Det koncept som Orkla Foods visade upp på Fastfood & Cafémässan och som nu testas på ett flertal kedjor, verkar ligga helt rätt i tiden. Det visade inte minst studiebesöket i Zürich förras veckan.  - Vi är redo för utrullning, säger Niklas Grundström, Key account manager på Orkla Foods, om ”Hot-To-Go”.

Bakgrunden är alltså sättet att äta. Mer i farten, on-the-go. Detta enligt Orkla Foods som gjort undersökningar och studerat andra marknader. Det råder ju stenhård konkurrens i kyldisken men hittills har ingen erbjudit en helhetslösning för varm mat i värmeskåp.

- Speciellt yngre människor är mer flexibla och äter vid tider som passar dem samtidigt som de har bråttom, säger Niklas Grundström och berättar att lösningen heter värmeskåp.

- Utbudet kring färdig varm mat här hemma är trots allt ganska skralt. Utomlands är det betydligt mer vanligt. Vi såg en lucka att jobba vidare med och utvecklade konceptet tillsammans med värmeskåpsleverantören Wetact Produkter som har den senaste tekniken. Det gäller ju att få värmen att flöda runt så att det inte torkar ut produkterna.

 

skarmavbild 2022 06 08 kl. 18.40.19

Produktutbudet består av olika typer av bullar, pajer, minipizzor, focaccias, paninins och soppor. (Foto: Orkla Foods)

 

I konceptet Hot-To-Go ingår förutom de olika skåpen, produkter, design, marknadsföring och insikter. Man kan säga att tajmingen och paketeringen är anledningen till att detta nu kommer att rullas ut. Orkla Foods har redan testat det på några större convenience-kedjor och vill gärna ha fler om intresse finns. Vilket det verkar göra. Enligt Niklas Grundström har det gått jättebra, långt över förväntan, och både enheterna och konsumenterna är nöjda.

- Dessutom var intresset stort på mässan.

Detta komplement till rullgrillskorven innebär inte bara att utbudet av varm mat att äta direkt, ökar. En annan finess är att kunderna tar sin mat själva. Det betyder då att man kan korta köerna som lätt uppstår vid lunchtid, jämna ut topparna.

Värmeskåpen kan man köpa eller leasa, man kan välja att ha Orkla Foods design eller göra sin egen. Produkterna, som säljs under varumärket Easyfood, finns redan i sortimentet men är utvalda för att de passar extra bra i sammanhanget. Förutom pizza, focaccia, panini, paj och bullar ingår också soppa i utbudet.

- Hör gärna av er om ni är en kedja som vill testa. Vi presenterar gärna konceptet så det är bara att höra av sig till mig, hälsar Niklas Grundström.

Text: Gunilla Pihlblad

 

skarmavbild 2022 06 08 kl. 18.42.33

Intresset för konceptet var stort på Fastfood & Cafémässan . (Foto: Susanne Ankarkrans)