Portugisiska Galp satsar på framtiden med konceptbutiker, teknik och människor
Det multinationella energiföretaget Galp, med huvudkontor i Lissabon, är en stor aktör inom convenience och bensinstationer i både Portugal och Spanien. Sedan några år tillbaka satsar man stort på framtiden med nya koncept, teknik, service-hubbar och välutbildad personal.
Galp har ett nätverk bestående av totalt 1 475 bensinstationer. Sin utvecklingsstrategi har man delat upp i tre delar med fokus på nya konceptbutiker, en digital plattform och sist men inte minst, sina medarbetare. Satsningen leds av João Diogo som arbetat på Galp i över tjugo år.
Utvecklingsarbetet började för cirka fem år sedan efter att man lanserat nya digitala plattformar. Till den amerikanska e-tidningen Global Convenience Store Focus (GCSF) säger João Diogo att det innebar att gå från tidskrävande pappersbaserade system till digitala lösningar. Något som gjorde att man kunde lägga större fokus på kunderna istället för på administration.
Företaget har också börjat rulla ut nya butikskoncept och utforskar nya format som bygger på analys och segmentering. Man har introducerat ett obemannat koncept, Galp & Go, ett helautomatiskt format i huvudsak anpassat för mycket konkurrensutsatta mikromarknader som saknar en convenience-butik. Man har implementerat funktioner som gör det möjligt för kunderna att betala för traditionella tjänster som biltvätt med sin telefon, och med en fordonsigenkännings-teknik kan kunderna betala för bränsle utan att ens lämna sin bil. Dessa tekniker är vanliga idag och tilltalar de kunder som har ont om tid, säger João Diogo till GCSF.
Fokus på kaffe och mat
På den spanska marknaden testade vissa konkurrenter närbutiksformatet. Galp bestämde sig för att gå en annan väg och lanserade istället ett café-koncept med starka varumärken som Illy samt ett matsortiment av mycket god kvalitet, berättar João Diogo för GCSF. Man lägger stort fokus på kaffe, bakverk och nybakat bröd men erbjuder också ett noggrant utvalt convenience-sortiment för att möta kundernas behov.
I Spanien har Galp också inlett olika samarbeten för att kunna erbjuda matservice längs motorvägarna. Bland annat har man lanserat Galp-märkta restauranger med egna kockar och menyer på utvalda rutter för de kunder som korsar Iberia från Portugal till Frankrike. Här erbjuds kunderna skräddarsydda menyer anpassade efter vilken tid på dygnet det är.
Hubbar baserade på mobilitet och livsstil
Galp planerar också för så kallade servicehubbar i Portugal, och delar upp dem i två delsegment: Mobility Hubs och Lifestyle Hubs.
Mobilitetshubben placeras i områden strax utanför stan där många människor bor, och som ska ta sig till arbetet varje dag. Här vill företaget erbjuda vad man kallar ”mikromobilitets-lösningar” såsom el-cyklar och el-skotrar.
Livsstilshubben placeras centralt i stan och här möts kunden av en snygg convenience-butik, en plats för en paus eller ett möte, samt EV-laddning. João Diogo säger till GCSF att det här konceptet ska kunna skalas upp eller ner, beroende på plats och marknadspotential.
År 2021 öppnade Galp en Lifestyle Hub i mindre format på en tågstation i Lissabon. Ett modernt café som serverar mat från 06.30 till 20.00 samt säljer kaffe, bakverk och andra utvalda produkter. Butiken erbjuder flera matalternativ för både food-to-go eller food-to-stay, och attraherar därmed många olika sorters kunder.
År 2022 räknar Galp med att omvandla mer än 150 befintliga butiker och man fokuserar främst på dessa tre format:
1. Platser som riskerar att bli utan convenience-butik. Här ställer man om till obemannade butiker med hjälp av digital teknik, som Galp & Go.
2. Platser där det idag finns en till ytan liten butik, mindre än 70 kvm. Här kommer man också kunna erbjuda restaurang- och cafédel.
3. Hubbarna - fristående sådana som den på Lissabons tågstation. Ett komplett convenience-koncept med bränsle eller i vissa fall en 100 procent elektrisk laddningsplats, tillsammans med andra specifika tjänster som hundtvätt*.
Stärkta ur pandemin
Galp har kommit stärkta ur pandemin. - Det var öppet och tillgängligt för konsumenterna under krisen, vilket var viktigt eftersom convenience-butikerna var en sista utväg för många, menar João Diogo till GCSF. Kunder förstärkte Galps position som en destination inte bara för tobak utan för en frukost, en kaffe eller en måltid, säger han.
Han berättar vidare att glass blev en bästsäljare under pandemin, och att convenience-butiksverksamheten fortsatt registrerar tvåsiffrig tillväxt jämfört med för tre år sedan. João Diogo tillskriver mycket av uppgången i försäljningen till de uppgraderade convenience-butikerna. - Tidigare upplevdes bensinstationerna som gammaldags, dyra och inte så rena. Nu väljer våra kunder oss även om vi konkurrerar med andra som säljer mat, menar han.
Smart convenience kräver kvalificerad personal
Bakom det pågående förändringsarbetet så finns också övergången till ny energi. Galp är en stor solenergiproducent och satsar mycket under de kommande åren på förnybar energi.
Man är också den ledande operatören av laddningsstationer för elfordon i Portugal. Och den tekniska innovationen fortsätter i snabb takt.
Galp har öppnat sin första obemannade smarta konceptbutik med självutcheckning. I pilotbutiken Galp Smart Store, som också den ligger i Lissabon, testar man en autonom butikslösning i en kontrollerad miljö med ett integrerat system som består av kameror, sensorer med mera. Målet är en autonom butik med en sömlös shoppingupplevelse.
Naturligtvis måste utvecklingen också fokusera på människorna och lagarbetet. Joao Diogo understryker att omvandlingen inte skulle vara möjlig utan en kvalificerad personal. Nya butikskoncept kräver ökade kunskaper. Galp Commercials team har en avdelning som bara fokuserar på utbildning av personalen samt de nya arbetsredskapen. Säkerhet och kundservice är av största vikt för att Galp ska lyckas, avslutar Joao Diogo.
* Det är andra gången vi hör hundtvätt nämnas i convenience-sammanhang. Vi har tidigare skrivit om en kedja i Australien som erbjuder tjänsten. Läs den artikeln här. Kan detta vara något för vår svenska convenience-bransch?
Källa samt foto: Global Convenience Store Focus
Text: Ann Hedlund