Nya kompisar hos växande KorvOlle
KorvOlle dyker upp på det ena stället efter det andra och skepnaden kan variera. Den senaste i Helsingborg finns i en cirkusvagn! (Foto från KorvOlle)
Det började med en pilot på hemmaplan i Ystad och följdes tämligen raskt av några till. En i Malmö, en i Hudiksvall och en i Karlskrona. Nu har KorvOlle fått ännu fler korvkompisar (han gillar inte begreppet franchisetagare) och det udda, men ack så tilltalande, konceptet håller på att breda ut sina vingar över hela Korvsverige.
När vi ringer upp Jonas Wahlman, grundaren av hela härligheten, har han just landat i Helsingborg efter en tredagars i Borlänge. Och där har ni de senaste tillskotten, nyöppnade KorvOllar, med nya entusiastiska företagare redo att ta sig an försäljningen av alla de olika produkterna som har den gemensamma nämnaren ”kvalitet och smak”. Serverade i en för ändamålet unik miljö. Som det stod i något beskrivande sammanhang: ”När man går in till KorvOlle så ska man känna att man hittat ett varmt, knäppt, trevligt, oupptäckt ställe. Det där hålet i väggen som ingen annan känner till ännu.”
Vad är då detta? En tillbakablick för nytillkomna eller minnessvaga läsare ger för handen att Jonas tillsammans med två kockar, sin egen son Johannes och bonusdottern Olivia Kalthoff, gjorde verklighet av en idé där också Stefan Olsson med kolleger var inblandade. De senare bidragandes med teknik, marknadsföring och erfarenhet av växande bolag. När vi ändå håller på och nämner inblandade får man inte glömma att här finns också såväl en scenograf som en konstnär.
Allt detta ledde till ett koncept (ett ord som KorvOlle för övrigt inte heller gillar men som känns praktiskt i sammanhanget) där produkterna ska vara genuina och smaka gott och där kunderna ska känna att de är välkomna såväl till ett industriområde som till att handla på nätet. Många olika recept för korvar och tillbehör togs fram och genom Stefans försorg, också en växtbaserad variant, Stacky’s.
Jonas Wahlman skapade KorvOlle tillsammans med några likasinnade med olika specialkompetenser. Nu reser han landet runt för att teckna avtal med nya ”korvkompisar”.
För övrigt hävdar artikelförfattaren att KorvOlles måste ses och upplevas på plats för att riktigt komma till sin rätt. Okej, en bild säger kanske mera än ord, och kombinationen av båda kommunikationsverktygen ger förhoppningsvis en känsla av vad det handlar om. Känsla är dessutom ett nyckelord i sammanhanget. Miljön och produkterna lämnar något efter sig som skapar en behaglig sådan. Om man nu är lagd åt det hållet och inte vill äta grillkorv i mer eller mindre stereotypa anläggningar. Något som för en hel del säkert innebär trygghet. Men ack så trist.
- Vi är inte bättre än någon annan men kanske att vi gör det lite roligare, lite godare och därmed träffar någon nerv hos besökarna.
Enheten i Ystad drivs även fortsättningsvis av bolaget bakom KorvOlle. Övriga är franchisedrivna.
De enheter som hitintills öppnat drivs alltså (förutom i Ystad) på franchisebasis. Alla väldigt olika vilket stämmer bra överens med affärsidén.
- Gör vi allt likadant så blir det lätt tråkigt till slut. Är vi på rätt plats med rätt korvkompis så anpassar vi oss efter dessa båda, säger Jonas Wahlman och berättar om de olika lägena.
- I Malmö finns KorvOlle inrymd i en butik som heter Matfabriken. I Hudiksvall i en liten enskild lokal. I Karlskrona i en foodcourt tillsammans med hamburgare. I Borlänge liknar det mycket Ystad, det vill säga en lokal i ett industriområde vilket för övrigt skapar en särskild upplevelse. I Helsingborg i en cirkusvagn i ett område med mycket aktiviteter och konst. Kompisen här är för övrigt ingen mindre än Jonas Jonasson från Bob Hund.
Interiören kan synas som ett allmänt hopkok. Men man ska inte låta skenet bedra. Här har en scenograf varit inblandad.
Målsättningen för resten av året är ytterligare fyra etableringar. Jonas vill inte säga exakt var eftersom kontrakten inte är signerade. Men han uttrycker det som ”en blandning av storstad, turiststad och liten huvudstad” och tillägger att det måste finnas en viss mängd kunder för att det hela ska fungera. I tillägg ska påpekas att det i lönsamhetsidén ingår att bara en person ska jobba med enheten och att den ska vara öppen i princip varje dag.
Hade du anat att etableringen i Ystad skulle leda till att du idag far land och rike runt för att städsla nya KorvOllar?
- Nej verkligen inte. Men vi märkte ganska snart att folk kom långväga ifrån för att äta korv hos oss och tänkte att man kanske skulle testa detta förhållandevis enkla upplägg på andra håll. Vid öppningen i Borlänge härom dagen kom det gubbar som kommenterade att det var den godaste korv de ätit. Något jag tillskriver kombinationen av våra duktiga kockar och en annorlunda inramning, avslutar Jonas Wahlman.
Här kan du läsa en tidigare artikel om KorvOlles och se fler bilder:
https://conveniencestores.se/tidningsartiklar/2119-korvolle-det-liknar-inget-annat-och-det-ar-helt-oemotstandligt
Text och foto: Gunilla Pihlblad