Skip to main content

”Avslappningsdryck” - det nya coola i kylen

paul och olle

Paul Hillman och Olle Wohlin lät sina egna behov styra affärsidén och utvecklade tillsammans Rest Drinks som nu lanseras i convenience-handeln.

 

Energidryckerna är kung i convenience-butikernas dryckeskylar. Men nu kommer ett intressant komplement för att bredda utbudet. När kunden inte behöver bli pigg, utan tvärtom, varva ner. Då kan du nu erbjuda en funktionell avslappningsdryck!

Det låter nästan för bra för att vara sant. En dryck för att varva ner och slappna av. Utan konstiga tillsatser. Bara naturliga växtextrakt. I USA och Japan är det redan en miljardindustri med Coca-Cola och Pepsi i spetsen och ett segment som växer dubbelt så snabbt som energidryckerna*. Det har gjorts försök i Sverige tidigare, men av olika skäl har det inte lyckats.

- Förra veckan började vi intensifiera försäljning mot convenience-butikerna, säger grundarna av Rest Drinks, Paul Hillman 30 och Olle Wohlin 27,  och berättar att idén är sprungen ur deras egna liv och behov.

- Det är mycket man ska hinna. Gymmet på morgonen, arbeta intensivt hela dagen och ibland även på kvällarna. Vara social resten av tiden. I vissa lägen behöver man en energidryck. Men det är minst lika viktigt att kunna slappna av och varva ner, för det är först då som man utvecklas, återhämtar sig och hittar långsiktig hållbarhet i det man åtar sig. Vilken är drycken för de tillfällena? Därför har vi skapat paus-drycken.

Alternativet kan vara kamomillte, eller ett glas öl eller vin om man inte är på jobbet. Men Paul och Olle, med samlad erfarenhet från fintech och start-ups, såg en helt annan målgrupp. Samma profil som köper energidrycker. Medvetna om att relaxdrycker fanns i andra konstellationer och på andra håll i världen satte de igång att skapa sin egen variant anpassad för energidryckskonsumenten.

- Vår produkt är den första funktionella avslappningsdrycken med starkt släktskap till varumärken som Clean, Nocco och Celsius. Den är således anpassad till svenska marknaden och innehåller naturliga växtextrakt, aminosyror, vitaminer och mineraler samt det populära kosttillskottet Ashwagandha. Den är söt men sockerfri och kolsyrad. Vi valde även att lansera produkten som en originalsmak med lärdom från hur Red Bull etablerade energidryckeskonceptet.

 

beskuren

Merförsäljning och inte kannibalisering. Så är tanken med den nya typen av avslappningsdryck.

 

Man får förmoda att den smakar gott och faktum är att en nyhet som denna kan bli ett bra komplement och säljtillskott i dryckesavdelningen. Vanligtvis finns det redan ett trettiotal energidrycker (smaker/sorter). När dagens kund väljer sin favorit eller smakar en nyhet kannibaliserar de enbart på sämre säljande och övriga energidryckers försäljning.

Men om det nu finns något i samma stil men med en helt annan effekt som kunden köper för ett annat tillfälle, ja då kan det bli merförsäljning. Energidrycken på förmiddagen, avslappningsdrycken på eftermiddagen - energidrycken före prestation, avslappningsdrycken till pausen. På samma sätt som att enbart suget efter en energidryck kan få en kund att besöka en butik, kan Rest Drinks skapa en ny anledning att handla.

- Vi tycker att man ska fortsätta med energidryck, det finns tillfällen i livet för det, men vi förespråkar att man ska hitta sina egna pauser och ta en Rest. Den bygger på vårt eget recept och tillverkas i Sverige. Vi jobbar med Sales Support ut mot marknaden och finns idag listade hos Privab och ERT samt hos samtliga större grossister mot gym och träningsanläggningar. Dessutom har ett hundratal Ica-butiker valt att ta in Rest, avslutar Olle Wohlin som tror mycket på just convenience-handeln.

- Det perfekta säljstället för Rest Drinks.

 *https://www.businesswire.com/news/home/20200317005330/en/Global-Relaxation-Drinks-Market-2019-to-2027---CAGR-of-14.06-Expected-During-the-Forecast-Period---ResearchAndMarkets.com

Text: Gunilla Pihlblad

Bilder från Rest Drinks

 

interiorrestdrinks