Skip to main content

Convenience-butik med bara veganskt

skarmavbild 2022 06 14 kl. 18.44.16

Den första helt veganska convenience-butiken i USA?

 

Hangry Planet introducerar ett helt växtbaserat koncept på den amerikanska convenience-marknaden. På en av Shells bensinstationer i San Francisco Bay Area erbjuder man nu ett stort urval av snacks, måltider och godis som serveras tillsammans med livlig musik, konst och en virtual reality biltvätt. Alla produkter är noga utvalda med fokus på djurskydd samt att det är hållbart och veganskt.
 
Det är skådespelaren och entreprenören Bobak Bakhtiari som startat Hangry Planet. Han menar att alla produkter i butiken är noga granskade och utvalda utifrån att de är hållbara, veganska och att inga djur har farit illa i tillverkningsprocessen. 
 
Enligt butiken erbjuder man en unik upplevelse för medvetna kunder som nu kan handla med gott samvete, utan att behöva läsa det ”finstilta” på varje förpackning. Bakhtiari inspirerades till att öppna Hangry Planet efter att ha tagit del av undersökningar om villkoren på många av de stora amerikanska mjölkgårdarna, i kombination med allvarliga miljökonsekvenser som också uppmärksammandes.  - Det är dags för handeln att kraftfullt förespråka hållbarhet, djurskydd och hälsosamma produkter som inte härrör från missbruk av djur, säger han i en kommentar till butikens öppnande. 

 

vegnews.veganconveniencestore


 
Tio procent av försäljningen går till flera olika välgörenhetsorganisationer som stöder ökat djurskydd, mänskliga rättigheter, skolor, barnhem och fattiga samhällen globalt. Butikens sortiment kommer från olika segmentet inom välkända varumärken och består av till exempel kaffe, varm choklad, havremjölk, flera olika ekologiska och veganska bakverk, munkar, bagels, pajer, veganska burgare, nudlar, snacks, godis, läsk och chips med mera. 
 
Hangry Planet ligger rätt i tiden om man ska tro den amerikanska undersökningen Plant-Based Eating: Trend or Fad? som genomfördes i april i år av företaget Acosta. Amerikanska konsumenter har uppvisat ett ökat intresse för ett hälsosammare liv sedan pandemin började. Enligt undersökningen väljer fyrtio procent av dagens kunder hellre växtbaserat kött och/eller mejeriprodukter med hänvisning till hälsan som en viktig motiverande faktor.
 
Kathy Risch, senior vice president, business intelligence på Acosta säger till amerikanska e-tidningen Convenience Store News att amerikanska Plant Based Foods Association rapporterat att försäljningen av växtbaserade produkter uppgick till 7 miljarder dollar år 2020, vilket är en ökning med 27 procent från 2019. Hon säger också att man förväntar sig att se en stadig tillväxt i denna kategori under det kommande decenniet, eftersom konsumenternas medvetenhet fortsätter att expandera.

Text: Ann Hedlund

Bilder från Hangry Planet

 

vegnews.hangryplanet3