Skip to main content

Så skyddar du ditt företag från bedragare i sommar

checkbox 900

 

Sommar och semester stundar och ordinarie personal finns kanske inte på plats. Med den ordinarie personalen på semester saknas ibland erfarenhet, rutiner och magkänsla om hur krav och önskemål från leverantörer och kollegor bör hanteras.


Plötsligt dimper det ner en faktura på något som inte alls är beställt eller levererat. Eller så ringer en säljare och försöker hävda att ni har ingått ett avtal. Den här typen av samtal kan bli mycket påfrestande för den som utsätts. Då ska man tänka på att aldrig ge bedragaren chansen att hävda att ett avtal har slutits och får ni en faktura som inte känns helt rätt – bestrid den alltid! I första hand via mail till företaget. Det räcker inte att bara att ignorera den falska fakturan, du måste agera. Dokumentera allt, när fakturan inkommit, när och hur du bestridit den etc. Slutligen bör du alltid göra en polisanmälan. 

Några tips som kan minimera bedrägeririsken inför sommarens ledighet:
- Tacka aldrig ja till något via telefon. Om uppringaren insisterar på att en betalning ska genomföras eller en faktura betalas, be om att få ringa tillbaka.
- Unna er att vara lite extra misstänksamma. Kontrollera nya kunder och leverantörer som kontaktar er. Ställ frågor och gör sökningar på internet innan ni går vidare med leverans eller betalning. 
- Var minst två personer som attesterar kostnader och gör inga utbetalningar under tidspress, detta minskar risken att fel begås.
- Var alltid misstänksam om något ska gå snabbt.

Text och bild: Svensk Handel