Skip to main content

Nytt bolag ska hjälpa e-handlare med returer

skarmavbild 2022 06 21 kl. 17.02.32

Anton Bukowski, grundare och vd för Droppa.

 

Det nystartade logistiktechbolaget Droppa, plattform för kostnadseffektiva, konsument- och miljövänliga returer, har startat ett nationellt samarbete med Reitan Convenience Sverige. Det innebär att konsumenter som handlar hos någon av Droppas anslutna ehandelskunder kan lämna in returer direkt i en Pressbyråbutik eller på en 7-Eleven, utan krångel med returblankett eller förpackning. 

Droppa samlar och hämtar upp samtliga returer som sedan körs till en returhubb, där de sorteras och skickas till respektive handlare i hyllfärdigt skick, redo att säljas igen.

Droppa har hittills rullat ut sin returtjänst på ett fyrtiotal Reitanägda butiker i Stockholm och kommer finnas tillgängliga på uppemot 100 ombud redan till sommaren. Målet är att etablera Droppa på cirka 400 ombud i Sverige innan året är slut. I dag har man anslutna ehandelskunder såsom Babyland, Widforss och Stor & Liten, vars konsumenter nu kan ”droppa” returer. Initiala mätningar visar att Droppa kan minska handlares returkostnader med 30 procent, minska returärenden med 60 procent samt minska Co2-utsläppen tack vare fossilfritt bränsle.

- Vi har byggt en returtjänst som gör det smidigare att returnera, är bättre för miljön och mer kostnadseffektivt för handlare – ett cirkulärt returalternativ. Att vi nu slutit avtal med Reitan och tillgängliggör Droppa via deras butiksnätverk är ett stort steg för att möjliggöra en bättre returhantering framåt, säger Anton Bukowski, grundare och vd på Droppa.

- Vi på Reitan Convenience är ständigt på jakt efter nya innovativa tjänster som kan förenkla för våra kunders vardag. Det känns helt rätt att vi med våra 400 butiker är med och bidrar med hubbar för in- och utlämning och därmed minskar transporter i städerna. Vi är väldigt stolta över att vara Droppas första ombud och hoppas att fler e-handlare ansluter inom kort, säger Rasmus Milton, Affärsutvecklare på Reitan Convenience Sverige.

 

skarmavbild 2022 06 21 kl. 17.04.48

Hos varje ombud finns påsar där kunden lägger i produkten och butiken scannar en QR-kod. Droppa hämtar sedan på cykel och sedan samtransporteras returerna.

 

Droppa har tagit in 15 miljoner SEK från bland annat Laulima, Precis Digital, Curitas Ventures samt ett antal ängelinvesterare. Investeringen kommer framförallt att gå till att bygga ut Droppas nätverk av konsumentombud, satsningar på att stärka försäljningen mot ehandlare samt marknadsexpansion.

- Hittills har ingen annan aktör lyckats ta ett helhetsgrepp om cirkulära returer som gagnar samtliga parter. Ehandelsreturer växer just nu procentuellt snabbare än ehandelsförsäljningen och det behövs ny innovation för att tackla returproblematiken. Jag är imponerad av Droppas digitala lösning som skapar en bättre upplevelse samt stora besparingar för branschen, säger Gerda Mazi Larsson, vd på Curitas Ventures.

- Att få in investerare med stor erfarenhet från ehandelsbranschen är viktigt för vår fortsatta tillväxt. Vårt fokus nu är att skala upp verksamheten i Sverige, utveckla tjänsten och i ett nästa steg expandera till fler nordiska marknader, kommenterar Anton Bukowski.

Så fungerar Droppa

1. Hos varje ombud finns ett tråg med påsar. Konsumenten lägger sin vara i en S-M-L-påse beroende på storlek. Butiken scannar kundens QR-kod samt scannar QR-koden på påsen.
2. Droppa hämtar upp returer på cykel i city varannan dag, sedan samtransporteras samtliga returer på fossilfritt bränsle till Droppas hubb i Morgongåva.
3. De returnerade varorna sorteras och förbereds till hyllfärdigt skick för att sedan samfraktas till respektive ehandlare.

E-handlare betalar för mjukvaran på årsbasis samt en kostnad per frakt via ombudsnätverk och hantering på lagret. Med hjälp av Droppa kan handlare minska sina returkostnader med i snitt 30 procent, minska returärenden med 50 procent samt minska Co2-utsläppen per paket. Vidare stärker Droppa ehandlares varumärke och kundlojalitet. Undersökningar* visar att 95 procent av konsumenter som får en dålig returupplevelse är mindre benägna att handla frеn samma handlare igen.

https://www.incisiv.com/report-omnichannel-returns-2022