Urban har varit sitt namn trogen
Urban Lithell, sonsonson till grundaren Oskar och verksam i företaget i hela sitt vuxna liv. (Foto: Henrik Östensson, Sydnärkenytt)
Han har i hela sitt vuxna liv jobbat i företaget som hans farfars far grundade 1907. Företaget som hans farfar sedan utvecklade genom att lansera varumärket som fyller 90 i år - och som hans pappa ledde under många år. Möt Urban Lithell, kundansvarig inom Sibylla!
Han säger direkt att han aldrig känt ”historiens vingslag” på det viset som vi andra kanske gör när vi hör om den fantastiska generationsväxlingen och om företaget som är förknippat med såväl Lithells som Sibylla. Men det har absolut inte med ointresse att göra.
- Det har bara varit så självklart för mig eftersom jag är uppväxt här. Familjen hade en korvfabrik, farfar Daniel var chef och pappa Sören jobbade mycket. Och precis som alla andra ungdomar i Sköllersta fick man sommarjobb så snart man var mogen, säger Urban som är född 1960 och berättar att han tidigt kände att ville jobba i familjeföretaget.
- Visserligen sålde familjen redan 1971 men det kändes ändå alltid familjärt eftersom chefen fortfarande hette Lithell.
Den varma korven såg ju dagens ljus på Stockholmsmässan 1897. I samband med Sibyllas ”födelse” 1932 började den sedan sitt riktiga segertåg över Sverige. (Arkivbild)
Det hela började i Kumla där Oskar Lithell 1907 grundade en charkuterirörelse där så småningom hans båda söner Daniel (Urbans farfar) och Samuel blev inblandade. Oskar var entreprenör och sysslade även med bilförsäljning medan den yngre generationen koncentrerade sig på charken. För exakt 90 år sedan tog man steget för att bli just korvfabrikanter i större skala.
Inspirationen kom från Motala där det talades om långa köer framför korvstånd. Korvmakaren hade döpt korven till Carola och affärerna gick som sagt bra. Bröderna Lithell bestämde sig då för att skapa ett eget korvnamn, ett varumärke skulle vi väl ha sagt idag. Ett namn som läckert låg på allas läppar och som associerade till något omtyckt.
- Som det har berättats var ju det svenska kungahuset just då väldigt i ropet eftersom kronprinsen hade förlovat sig med den tyska prinsessan Sibylla, säger Urban och berättar historien som ingen i dag riktigt vet om den är sann. Men huvudsaken är att den är bra.
- Man utlyste en tävling på fabriken och en vaktmästare föreslog just namnet Sibylla. För det fick han fem kronor.
En vanlig syn på 1960-talet. Korvkioskerna och gatuköken drog till sig hungriga både dag- och kvällstid. (Arkivbild)
Hur som helst så visade sig detta med korvgubbar, korvstånd, varumärke förknippat med kvalitetsprodukter och en säljorganisation som sakta men säkert byggdes upp, vara precis vad marknaden var mogen för. Först var det bara den klassiska varmkorven men lite längre fram visade sig brödernas framsynthet leda till att grillkorven lanserades i Sverige.
- Samuel och Daniel for till USA och skaffade en skalmaskin som de 1949 inlemmade i fabriken. Det blev stor succé och dags för utbyggnad - eller flytt. 1957 tog man över ett mejeri Sköllersta, säger Urban och ser sig omkring där vi står på parkeringen och tittar på den nu pågående utbyggnaden av samma fabrik som idag ägs av finska Atria.
Kan det bli mer ”original” än så här? (Foto: Gunilla Pihlblad)
Tillbaka till nutiden, för det är ändå den som är mest intressant. Lithells har haft flera ägare sedan familjen sålde i början av 70-talet. Idag är det alltså Atria och varumärkena Lithells och Sibylla lever i allra högsta grad. Men innan vi går helt in i nutid så förtjänar Urbans pappa Sören ett eget stycke.
Sören Lithell utbildade sig noggrant, både inom själva charkuteriyrket och som civilekonom. Han blev en ledare som höll genom flera ägarbyten och många minns honom som en lite ovanlig sådan. Undertecknad, som både jobbat på Sibylla några år under 80-talet och haft nöjet att möta honom i flera andra sammanhang efter det, vill påstå att han var varmt inkännande och genuint intresserad av de människor han jobbade med. Dessutom drev han sina idéer och sin organisation med analys och framtidsvisioner lite utöver det vanliga. Sören gick bort 2017.
-Pappa var också engagerad i branschen som sådan. Bland annat var han i många år ordförande i charkbranschens organisation och satt även i flera andra styrelser med branschanknytning, säger Urban vars första ”riktiga” jobb var som säljare på Sibylla.
-Det var direkt efter lumpen 1980 och jag placerades i Östergötland. Området utökades så småningom även till delar av Småland. Man var som säljkonsulent stationerad hos den grossist som hade hand om det aktuella området.
-Jobbet bestod av att vara en allmän serviceinrättning för alla kunder och jag var ute på fältet måndag till torsdag. På fredagarna tog jag hand om alla telefonlappar som växeln samlat under veckan och textade skyltar och annat som jag låg efter med.
1985 började Urban jobba på grossisten Svensk Snabbmat i Stockholm, eller Lithells Försäljnings AB, som var det ursprungliga namnet. Han ville till Stockholm och där har han blivit kvar med sin fru och de två vuxna barnen. Han bor på landet utanför Åkersberga och berättar vidare om vad som verkligen utvecklade det nu 90-åriga varumärket.
-För att göra en lång historia kort så påbörjades runt 1990 en omorganisation som på många vis var nödvändig. Konkurrenssituationen på marknaden var en helt annan, de stora hamburgerkedjorna bredde ut sig och Sibylla-varumärket behövde renodlas. Vi skulle bli en riktig kedja, inte bara en skylt som man fick om man handlade våra varor.
Urban Lithell tillsammans med Kurda Kanak som driver klassiska Sibyllas Mammas i Upplands Väsby och hennes anställda Kevin (Foto: Gunilla Pihlblad)
1994 bilades dagens Sibylla, en kedja i vilken medlemmarna fick tillgång till inköpsavtal och marknadsföring. Men där de också måste följa den linje som successivt kom att bli en satsning som låg helt rätt i tiden. Man kastade inte ut dem som inte ville bli med i kedjan, det fanns en annan form av samarbete. Men varumärket Sibylla skulle vara förbehållet de kök, de snabbmatsrestauranger, som man kände igen såväl till utseende som innehåll.
Urban Lithell har haft flera olika roller i företaget och är numera kundansvarig. Det innebär att han har hand om nya franchisetagare och om etableringar. Expansionen handlar om lägen, platser man hela tiden slåss med konkurrenterna om och där det gäller att vara på tå - att vara först och mest attraktiv för stadsplanerare och fastighetsägare.
Inom Sibylla har man just nu självklart stort fokus på jubileumsåret. Bland annat lanserar man två nya portioner och kommer längre fram även med några produktlanseringar. På själva Sibylladagen, den 20 oktober, kommer det att hända saker, lovar Urban Lithell som avslutningsvis berättar att 150-gramshamburgaren Super Star som lanserades 1978, fortfarande är den enskilt största portionen, följd av Sibylla Meal som innehåller två grillkorvar. Det sistnämnda borde på något vis glädja hans anfäder lite extra och själv är han glad över att ha fått jobba med det han ville. Att heta Lithell har aldrig varit någon nackdel, tvärtom.
- Det är fantastiskt att vara en del av det hela och det har varit kul hela tiden. Från sommarjobbet vid löpande bandet till dagens kundnära arbete.
Text: Gunilla Pihlblad
Även artikelförfattaren har jobbat några år under 1980-talet på Sibylla och då som kollega till Urban Lithell. (Foto: Henrik Östensson, Sydnärkenytt)