Skip to main content

&Repeat har tecknat avtal med Sushi Yama

sushiyama repeat2 kvadrat

 

Sveriges största sushi-kedja inleder ett samarbete med &Repeat. Därmed kommer nu alla gäster på Sushi Yamas mer än 70 restauranger över hela Sverige få betalt för att återvinna sin sushilåda.
- Att bli av med sin förpackning på ett hållbart sätt är en del av matupplevelsen, säger bolagets vd Johannes Örnemark.

Sverige konsumerar två miljarder matförpackningar per år och knappt fem procent av dem blir faktiskt återvunna. Ett nytt grepp kring detta står start up-företaget &Repeat för. Med deras återvinningssystem får kunderna ”pant”, alltså pengar tillbaka för att återvinna sina take away-förpackningar.

För Sushi Yama är hållbarhet inom olika delar av värdekedjan en självklarhet.

 - Att våra gäster efter ett besök på Sushi Yama är nöjda med sin upplevelse är det allra viktigaste för oss. Här ingår såklart också hur du som gäst blir av med förpackningen på ett klimatsmart och hållbart sätt efter måltiden, säger Johannes Örnemark som är kommersiell direktör på Sushi Yama.

- Vi är väldigt stolta över att få med en ledande aktör som Sushi Yama i vårt pantsystem. Detta betyder i praxis att återvinningen av matlådor nu kommer att öka med många 10-tal tusen förpackningar över hela Sverige - varje månad, säger Mikael Berglin, co-founder och Head of Sales på &Repeat.

 

skarmavbild 2022 06 29 kl. 12.49.58

Man scannar en kod på förpackningen och får veta hur och var man ska lämna förpackningen.

 

&Repeat har ett digitalt pantssytem där konsumenterna scannar en qr-kod på förpackningen efter att de ätit klart och får instruktioner på hur förpackningen ska återvinnas och information om närmaste punkt för återvinning. Konsumenter som återvinner korrekt får då en pant tillbaka som sedan kan användas som delbetalning på alla företagets partnerresturanger.

Restaurangerna får qr-koden från &Repeat och sätter den på sina förpackningar som då måste vara  återvinningsbara. &Repeat står för infrastrukturen för att fullfölja återvinningen.

Det räcker alltså inte med att förpackningen rent tekniskt är återvinningsbar och att konsumenten gör rätt. &Repeat har byggt upp ett transparent system för att det ska fungera hela vägen och att man kan rapportera tillbaka. När konsumenten scannar koden med appen får hen en bekräftelse och en summa som sedan kan användas för nya inköp.

 

sushiyama repeat3

Även om &Repeat hitintills mest haft fokus på restaurang, så vill man växa mer och mer inom convenience.

 

På Sushi Yamas förpackningar kommer man från och med september finna &Repeats QR-kod på den redan återvinningsbara förpackningen. Scannar gästen koden med sin telefon finns instruktioner på hur förpackningen skall sorteras och en karta med översikt på närmaste plats som kan ta emot förpackningen. Har gästen egen återvinning på sitt kontor eller hemma kan gästen också registrera denna och bli belönad för att återvinna förpackningen. Betalningen kommer i form av credits i &Repeats digitala plånbok och kan användas för att köpa en ny sushi-måltid, eller som betalmedel i någon av de cirka 700 restauranger som idag är anslutna till &Repeat.

Hitintills har &Repeat mest haft fokus på kedjorna inom restaurang och fast food. Men man vill växa mer och även enskilda matställen kan arbeta med återvinningsssystemet. Convenience-branschen ser man som intressant och har redan ett samarbete med Reitan Convenience där man finns i PBX-butiken.

Text: Gunilla Pihlblad

Bilder från @Repeat och Sushi Yama

Här kan du läsa en tidigare artikel om &Repeat:
https://conveniencestores.se/tidningsartiklar/2219-repeat-ger-kunderna-pant-for-engangsforpackningar?utm_campaign=cmp_2875965&utm_source=getanewsletter&utm_medium=email