Priskänslighet, svenskproducerat och årets favoriträtt

poke bowl 3963934 1920

 

2022 är året då prishöjningar slår till i plånboken, då matens smak är vår viktigaste drivkraft och svenskproducerat värderas högt. Detta samtidigt som ambitionen att äta vegetariskt minskar för andra året i rad. Och Poké bowl är årets trendrätt.  Allt detta enligt den nyligen publicerade Matrapporten.

I Matrapporten 2022 presenterar matkommunikationsbyrån Food & Friends siffror kring svenskarnas matvanor för elfte året i rad. I förra årets rapport konstaterades att pandemins avtryck hade fortsatt påverkan på hur svenskarna äter, handlar och konsumerar mat. Omvärldens inflytande fortsätter även i år med några tydliga nya tendenser.

Under coronapandemin minskade intresset för mat och matlagning. Antagligen med anledning av att man i stor utsträckning lagade mat enbart till sig själv och sin familj. Drivkraften i att briljera med sin matlagning inför vänner försvann. Detta samtidigt som frekvensen av matlagning ökade i hemmet då valmöjligheterna begränsades. I dagsläget har vår oroliga samtid närt den lägre intressenivån något. 

Det skedde en förändring i hur ofta svensken besökte sin butik under pandemin, men nu när restriktionerna har släppt är nivåerna tillbaka på samma som före. Man ser vidare en tydlig ökning i att fler handlar sin mat online, vilket är förväntat med anledning av Corona.

Svensken söker inspiration på flera ställen. I år har butikens roll som källa till matinspiration ökat kraftigt. Men det är fortfarande vänner och bekanta som är den viktigaste inspirationskällan. Det är stor skillnad mellan män och kvinnor när det kommer till de tre viktigaste inspirationskällorna.

 

skarmavbild 2022 06 29 kl. 13.00.31

Under flera år ökade konsumtionen av kött men trenden vände för ett par år sedan.

 

Under coronapandemin var det tydligt att svensken inte drog ner på sin köttkonsumtion utan i stället åt mer kött. Nu efter pandemin är det tydligt att svensken har ambitionen att minska sin konsumtion drastiskt. Att fler vill äta vegetariskt har varit en tydlig trend redan innan pandemin, men den ökar inte lika snabbt som tidigare.

Under flera år ökade konsumtionen av kött men trenden vände för ett par år sedan. Tendensen har gått mot att äta mer hållbart producerat. Vi ser att konsumtionen av kött, fisk och kyckling minskar något. Förra årets ökning drevs till stor del av en ökad konsumtion av fisk.

Att äta vegetariskt är fortsatt en stark trend, men andelen som äter vegetariskt minst en gång i veckan minskar något för andra året i rad till 57,5% från 58,3%. Hälsa har varit den starkast bidragande anledningen till att man äter vegetariskt, men det minskade i fjol och även i år. Idag är det viktigare att välja vegetariskt för att det är bra för miljön.

Svenska folket anser att den viktigaste produktegenskapen i år är att livsmedelsprodukten ska vara producerad i Sverige. I årets upplaga av Matrapporten fanns ett nytt fast alternativ ”svenskproducerat” för att nyansera ”närproducerat”. 21% av svenskarna vill ha svenskproducerat och ju mer matintresserad man är desto viktigare är det.

De allra flesta svenskar menar att de vill köpa svenskproducerade livsmedelsprodukter för att gynna svenska bönder. Däremot så menar åldersgruppen 15-24 år att de köper svenskt för att det är bra ur klimat- och miljösynpunkt.

 

piggy bank 850607 1920

Svenskarna tror nu att man kommer dra ner på vissa utgifter det kommande året.

 

Att maten till middagen ska vara billig fortsätter att tappa för sjätte året i rad, även i skenet av vårens prisökningar. Att en maträtt ska vara god är idag mer självklart än någonsin tidigare. På fyra år har det ökat från 27% till årets 40%.

Efter att ha varit positiv till konsumtion i fjol så tror nu svensken att man kommer dra ner på vissa utgifter det kommande året. I fjol uppgav 10% att man skulle lägga mer pengar på hemleverans av hämtmat men i år är det bara 8%. Detta är med stor sannolikhet drivet av att pandemins direkta påverkan är över. Det ser ut som om svensken kommer att lägga mindre pengar på att äta på restaurang, både till lunch och middag. 

Under flera år har priset tappat i betydelse när svensken ska köpa mat. Det har varit andra parametrar som varit viktigare. Även om prisökningarna har varit stora under våren så påverkar det inte svenskens inställning, än! De allra flesta menar att de inte kommer att göra några förändringar i hur de handlar mat.

 

skarmavbild 2022 06 29 kl. 13.05.39

Matrapportens topplistor 2022.

 

Topplistan för vardagsmaten innehåller en del förändringar. ”Övriga pastarätter” tar tillbaka sin andraplats och kyckling tappar till en tredjeplats. En av de stora förändringarna är att gryta går in på topplistan på plats sju med 3,3%. Alla på topp-tre tappar. Även fyran fisk tappar, dessutom rätt mycket från 7,2% till 5,8%. Klar etta hos barnfamiljerna är spagetti köttfärssås på 12,7% och korvstroganoff på andra plats med 7,7%.

Efter flera år på vegotoppens förstaplats tappar grönsakssoppan till pasta med sås. Pasta med sås ökar för fjärde året i rad från 4,2% till nu i år 10,2%. Det är ett tydligt tecken på att svenska folket ser pastan som en bra grund för att äta vegeariskt och ett lätt sätt att byta ut kött. Halloumi har ökat mest på vegotoppen från 3,4% i fjol till 7,1% i år, vilket ger en fjärde plats.

Fredagstacon är favoriträtten till helgen och Poké Bowl har nu nått ut i hela Sverige och är årets trendrätt för andra året i rad. Alla rätterna som är i topp-tre på Årets trendrätt är rätter som i grunden är variationsrika.

Matrapporten i sin helhet finns att hämta här


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.