Fortsatt god utveckling på Gulf i Säffle
För tre år sedan besökte vi Jan Olsson, innehavare av Gulf i Säffle. Då, precis som nu, hade han anmälts till Convenience Retail Awards och vi berättade om den utveckling som verksamheten hade genomgått. Det har fortsatt i samma anda, en nog så god anledning att vara med i matchen igen.
Kort sagt var det så att Jan via Emab gjort om enligt kedjans eget butikslyft med extra investeringar i främst kassalinjen och fast food. Något som ökade försäljningen och som fortsatt att göra det.
- Ökningen har varit som mest markant på mat men samtliga varugrupper har påverkats i positiv riktning. Allra mest påtagligt har det varit på smörgåsarna som vi gör själva, säger Jan och berättar att det har hållit i sig och att man klarade pandemitiden utan tapp.
- Vi ökade faktiskt. Det vara bara i början som det syntes lite på drivmedlet. Många äldre som inte ville gå till stora affären kom hit i stället.
Samma höst, alltså 2019, blev Gulf i Säffle årets station hos dåvarande Svensk Bensinhandel (numera OSS). Också ett bevis på att man jobbat rätt. Man bytte också biltvätten samma höst vilket också påverkat den totala omsättningen.
Svenska Spels nya modul som inte kräver så mycket utrymme har blivit ytterligare ett ben att stå på för Gulf i Säffle
Jan Olsson är en av de medlemmar inom Emab som är med i den interna utvecklings- och testgruppen. Där deltar han nu i ett projekt med hela pizzor för avhämtning, precis som på en pizzeria. Man utgår från en färdig botten som man toppar och gräddar i en speciell turbougn. Hitintills säljer man i snitt fyra sådana pizzor per dag, vilket Jan är nöjd med.
Nöjd är han också med Svenska Spels nya ”stolpe” som han tagit in. Det är alltså ett nytt koncept som inte tar så stor plats, därav namnet.
- Vi säljer mycket lotter och har tidigare ansökt om att bli spelombud men fått nej. Nu fick vi det här erbjudandet och det verkar lovande även sporten inte kommit i gång riktigt ännu. Hur som helst så är det ytterligare ett ben att stå på.
Den 8 juli var det en liten invigning på nya spelmodulen i anslutning till boksläpp av en lokal rallyförare.
- Då passade vi på att bjuda på pizzabitar för att marknadsföra även den nyheten, säger Jan Olsson och berättar avslutningsvis att tobak fortfarande är stort på hans station.
- Speciellt det vita snuset går bra.
Text och foto: Gunilla Pihlblad
PRESUMTIV VINNARE
Nominerad av Emab för att man i samband med nya konceptet 2.0 gjorde lite extra investeringar och då främst i kategorin fast food. Man gjorde i stort sett om hela kassalinjen och bakväggen vilket har bidragit till väldigt bra utveckling inom matkategorin. Dessutom för att man är väldigt engagerad, nyfiken och ingår i centrala utvecklingsprojekt för att driva sin och övriga medlemmars försäljning.
GULF SÄFFLE
- Ägs av Jan Olsson
- Omsättning butik exkl provisioner: 9,6 MSEK
- Öppet 6-21 vardagar, 8-21 lö, 9-21 sö
- 3,5 helårsanställda (4 personer)
Jan Olsson