Skip to main content

Så blir man en vinnare i längden!

rah staende beskuren

Två samlade och nöjda vinnare: Robert och Ann-Helen Renblom i Kiruna.

 

Redan förra året var de med i matchen men nådde inte ända fram till final. Nu står det dock klart att det blev Direkten Simhallskiosken i Kiruna som fick årets Convenience Retail Awards.  - Vi förstår inte riktigt varför även om vi så klart är jätteglada, säger Ann-Helen och Robert Renblom.

Varför? Jo det sägs klart och tydligt i motiveringen där man lyfter fram det strategiska och långsiktiga. Om att tänka igenom, känna efter, prova nytt, kasta ut gammalt, testa - och om att hela tiden ha kunden och lönsamheten i fokus.

- Vi tänkte att det blir nog ett nytt godiskoncept eller någon obemannad butik som vinner, säger de överraskade kioskägarna som fick ta emot priset via länk eftersom de inte kunde komma till Stockholm idag.

- Vi befinner oss mitt i ett personalglapp då en av våra medarbetare ska börja studera på heltid och vi inte hunnit få klar inskolningen av en ny.

 

ext narmare

Så här ser Simhallskiosken ut idag. Dessvärre spöregnade det vid CSN:s besök i juli. Men inuti butiken var det varmt och skönt.

 

Att lämna kunderna i sticket skulle aldrig falla Ann-Helen och Robert in och någonstans där finns kanske själva förklaringen till deras succéresa med anrika Simhallskiosken som sedan 60-talet funnits på ungefär samma plats i centrala Kiruna. Paret Renblom köpte verksamheten för fem år sedan och det var nog många som höjde på ögonbrynen och undrade varför.

- Vi har båda jobbat inom helt andra verksamheter och under många år som chefer. Jag inom socialförvaltningen och Robban inom LKAB och hälso- och sjukvården, säger Ann-Helen och beskriver detta med kiosken som en möjlighet att leva ut en dröm om något eget.

- Själv var jag tjänstledig första halvåret men sedan dess har jag också varit med fullt ut. Det känns helt rätt eftersom man ju får prova och styra som man själv vill och vara ledare på ett helt annat sätt.

Butiken ligger som en fristående byggnad alldeles bredvid sporthallen i Kiruna och mitt emot simhallen. Därav namnet. Till verksamheten hör även en sommaröppen glassbar intill simhallen. Kunderna är till femtio procent stammisar och många kommer från byarna utanför själva centralorten.

 

losvikt

Lösvikten har kommit att bli en avdelning med stor dragkraft.

 

När Ann-Helen och Robert kavlade upp ärmarna och började fundera på hur de skulle förvalta och utveckla butiken, blev det en hel del förändringar i sortimentet och dessutom en satsning på paket. Lösgodis har till exempel blivit deras speciella skötebarn med 250 sorter och en total försäljning på 15 ton per år. Alltid färskt och fräscht och alltid väl påfyllt. Speciellt oemotståndligt är det för paketkunderna som har ”vägarna förbi”.

- Alla vi som jobbar här är väldigt lyhörda. Vi surrar med kunderna och vi lyssnar på deras önskemål. Drar oss inte för att testa olika saker. Dessutom städar vi hela tiden, säger Robert och berättar att man har många följare på sociala medier. "Vi har i princip aldrig köpt traditionell reklam utan når ut jättebra på Facebook och Instagram".

Själva är de i butiken 75 procent av sin arbetstid, mycket arbete kan också göras hemma. Den externa glassbaren har allt från mjukglass, kulglass och italiensk gelato till frozen yoghurt. Där tillämpar man självservering så att kunderna får göra sina egna glassar och blanda som man vill. De vägs sedan framme i kassan. Försäljningen ger ett riktigt bra tillskott och omsätter mycket på den korta tid den är öppen.

- Pandemitiden var tuff med extremt hårt arbete. Dessbättre med en total försäljningsökning som en bekräftelse på att det var mödan värt. Att köra/föra ut varor till kunderna var uppskattat.

 

kund vid disk

Kundkontakterna är extremt viktiga och omtänksamheten stor.

 

Robert och Ann-Helen återkommer ofta till den gemytliga kontakten med kunderna. De poängterar att det är livskvalitet att få arbeta på det här viset.

- Jobbet är så jäkla roligt, utbrister Robert med eftertryck och berättar om pakethanteringen som dragit så många till butiken.

- Vi är ensamma om Bring här uppe och lämnar idag ut 1500 paket i månaden.

Det jobb som de tycker är så roligt och som de systematiskt förfinat, har gett konkret resultat i omsättning och lönsamhet. Första året efter övertagandet omsatte de 6,7 miljoner och därefter har det stadigt ökat.

Nu är det 8,3 och vi siktar mot 10 miljoner om ytterligare några år.

 

nya centrum

Här, i den nya stadskärnan som är under uppbyggnad, öppnar paret Renblom ytterligare en butik senare i höst. (Bild från Kiruna kommun.)

 

Siktar gör de också mot det nya Kiruna, den nya stadskärna som byggts upp ett par kilometer utanför den gamla som nu ska flyttas helt och hållet med start i början av september. Simhallskiosken ligger precis på rätt sida om gränsen och berörs inte i nuläget.

- Vi har garderat oss genom att hyra en butikslokal i det nya området och öppnar där senare i höst. Tills vidare driver vi båda men på sikt kan det mycket väl bli så att vi enbart finns i nya stadskärnan, säger Ann-Helen och berättar att de finns i bottenvåningen i ett hyreshus.

- Lokalen är betydligt mindre än här och vi kommer att vara en renodlad kiosk med spel och paket. Inget lösgodis så länge vi finns kvar här. En mindre glassbar ska också inrymmas där borta.

Exakt när öppningen kan ske vet de inte idag. Det är mycket att styra med och de vill inte stressa. Men november-december är en trolig tid. De berättar att stämningen är härlig och att alla andra som ska flytta dit är taggade och glada. Du kan läsa mer om hela projektet här.

 

rah vid disk

Grattis till årets vinnare!

 

Sammanfattingsvis är dessa vinnare ett par som gjort allt enligt regelboken och lyckats så bra med det att de har roligt på jobbet varje dag. Dessutom har de vågat satsa på något nytt samtidigt som de förvaltat och förädlat det gamla. Vi säger lycka till och stort grattis och ber att få komma tillbaka och berätta om nyöppningen i ”det nya Kiruna”.

Text och foto: Gunilla Pihlblad

awards diplom 2022

 

VINNARE

award logga 2022

Nominerad av Direkten för att:
Man under 2021 tagit flera steg att utveckla butiken med nya varugrupper och fler paketleverantörer. De är mycket duktiga på nyheter och arbetar aktivt med sociala medier med god effekt. I denna butik är ingenting omöjligt och det förstår man ju eftersom den ligger i Kiruna där de till och med kan flytta en hel stad! Personalen är engagerad och duktig och tar ansvar, vilket är en mycket viktig hörnsten i verksamheten och helhetsupplevelsen.

DIREKTEN SIMHALLSKIOSKEN

- Kioskbutik med säsongsöppen glassbar i centrala Kiruna
- Ägs och drivs av Ann-Helen och Robert Renblom
- Butiksyta 100 kvadratmeter
- Ombud för Svenska Spel, ATG och Bring
- Omsättning 2021: 8,3 MSEK inkl provisioner och glassbaren 0,5 MSEK.
- 4 helårsanställda inkl ägarna
- Öppet må-to 9-21, fre 9-22, lö 10-22, sö 11-21

 

sonen i glassbaren2