”Extrapris” till konceptet PLOQ
När man ska dela ut branschpris och det är så många man vill premiera, men det bara är en som kan bli en vinnare. Vad gör man då? Jo man inrättar ett ”extrapris” och detta första i sitt slag från Convenience Stores Sweden, gick förra veckan till St1 och butikskonceptet PLOQ.
I samband med branschdagen CSS Forum delade man ut det årliga priset Convenience Retail Awards. Enligt statuterna ska det tillfalla en person som är verksam som detaljist och som utvecklat sin butik på ett sådant vis att det kan vara till nytta för hela branschen.
- Vi kände i år att det fanns flera koncept som är värda att uppmärksamma och att vi behöver ha en underkategori för våra utmärkelser. Vi har ju redan av samma skäl ett särskilt hederspris och nu bestämde vi oss för att skapa ett ”extrapris”, säger Convenience Stores vd Bengt Hedlund.
PLOQ fick detta pris med följande motivering:
”Med en målmedveten och grundlig strategi gav sig St1 in på trafikbutiksmarknaden för inte så många år sedan. Man lyckades först med att på kort tid konvertera ett stort antal stationer från en klassisk kedja till en helt ny, som dessutom bara skulle vara tillfällig. Detta i väntan på den stora utmaningen, uppbyggnaden av det butikskoncept som nu rullas ut i god takt och som vi menar sticker ut med en fräschör och som gör att stationen som matdestination fått en helt ny mening. Vi är djupt imponerande och lyfter på hatten för St1 och PLOQ.”
Vi har skrivit om PLOQ vid flera tillfällen tidigare. Här kan du läsa den senaste artikeln.
Text och foto: Gunilla Pihlblad