Speciellt och unikt att driva butik på en ö
Utanför Handlar'n-butiken på Åstol.
Att driva butik på en ö är både fantastiskt och svårt på samma gång. Och definitivt annorlunda än att driva en butik på fastlandet. Det vet Kami som har erfarenhet av båda. Med butiker på Marstrand, Åstol, Klädesholmen samt i stadsdelen Örgryte i Göteborg så vet han att den ena butiken kan inte vara den andra lik vad gäller sortiment, öppettider eller möjligheten till att köra obemannat.
Kami kommer ursprungligen från Palestina, född i Jericho och uppvuxen i Hebron på Västbanken. Till Sverige och Göteborg kom han som student 1979 för att studera till civilingenjör på Chalmers. Han var klar med sina studier inom samhällsplanering 1984, och började arbeta inom sitt område. Men då Kami är en person som gillar att arbeta med sina händer, så bytte han bana efter en tid. Han gick över till byggbranschen och började måla.
- Det var bättre betalt, säger han och ler.
Parallellt med att måla byggnader, och även ett arbete på Volvo under en tid, så drev han också butiker och restauranger i många år. Och butiksarbete hade han redan erfarenhet av från Hebron där han som 14-åring drev en supermarket efter skoltid.
- Den lades ner när jag flyttade därifrån, minns han.
För cirka sju år sedan köpte Kami butiken på Klädesholmen, även den är Handlar'n.
Hans första butik låg på Guldheden i Göteborg, och den drev han tillsammans med en kompanjon i femton år. Sedan många år är han själv och antalet butiker har utökats. Marstrand och Bö i Örgryte fick för cirka sju år sedan sällskap av ytterligare en butik, på västkustpärlan Klädesholmen på Tjörn.
- Jag har drivit den tillsammans med affärsföreningen där. De är väldigt hjälpsamma och engagerade. Jag har också väldigt engagerad och duktig personal, säger Kami.
Linus, butiksansvarig på Klädesholmen.
Som för de flesta verksamheter så går det upp och ner. Pandemin och den senaste tidens prishöjningar har varit kännbara, men med kreativitet och driv kommer man långt. Butikens yta på Klädesholmen har halverats och ihop med affärsföreningen, samhällsföreningen och sillföreningen har man byggt ut och byggt om och kan nu erbjuda både ett sillmuseum och en ”silleboa”. Hit kommer företag och bussresor med besökare för sillprovning och en rundvandring i museet.
Sillens Hus - kan det bli mer västkustkt än så?
Förra sommaren utökade han igen, denna gången med en butik på ön Åstol. Båda butikerna är Handlar’n. Till skillnad från Klädesholmen så finns det ingen bro till fastlandet, det är färja som gäller. I butiken på Åstol är han i full gång med att installera ett självskanningssystem.
- Det är viktigt att samhället kan ha tillgång till butiken dygnet runt, säger Kami. Vi gör det inte bara för att dra ner på kostnaderna, utan för att också kunna utöka servicen. Kan vi spara lite samtidigt är det bra, eftersom andra kostnader ökar. Som elen, det känns omöjligt att kunna betala elräkningarna.
Till viss del har det redan varit obemannat i butiken på Åstol ett tag. Utanför ordinarie öppettider kan kunderna komma in med en ”tagg” som bara ges till dem som bor på ön. Det är en bra lösning, inte minst under de tuffa månaderna november till februari när kundunderlaget endast består av de bofasta, som är mellan 70-120 till antalet beroende på hur man räknar.
Ljugarbänk? På den bänken har det nog iallafall berättats en och annan historia.
Bra öppettider är viktigt då butiken är postombud, Systembolagsombud och har paketutdelning. En annan viktig anledning är att det bor många äldre här som inte känner sig bekväma med att hantera självskanningen.
- De äldre kan också behöva komma ut och träffa andra människor. Butiken blir ett nav i samhället och den är viktig för dem som bor där. Det gäller både på Klädesholmen och Åstol, säger Kami.
Även på Klädesholmen är man på gång med att installera ett självskanningssystem, och precis som på Åstol ska de bofasta får en tagg för att kunna handla när det passa dem bäst.
- Självskanningskassan är bra att ha även på sommaren. Den fungerar då som en extrakassa för oss när det är mycket kunder i butiken.
Att införa samma koncept inne i Göteborg och butiken i Örgryte är inte aktuellt.
- Den mentaliteten finns inte där. Den här lösningen bygger på förtroende, säkerhet och ett engagemang från de som bor i samhället. Det är A och O, och tyvärr så finns inte det i stan, säger Kami.
Basvarorna är desamma, i övrigt är sortimentet väldigt olika från ö till ö.
Utan att bortse från svårigheterna med att driva butik på en ö, så pratar han varmt om just detsamma. På frågan om han kan tänka sig att öppna fler butiker på öarna så svarar han snabbt:
- Ja! Det är speciellt och unikt på sitt sätt. Ingen ö liknar den andra, jag kan inte ha samma sortiment i butikerna. Självklart har jag basvaror i samtliga, men sen är det specifikt för varje ö. Vi får hjälp av kunderna att bli bättre på vad varje ö önskar, det är något vi jobbar med hela tiden.
Att tillgodose vissa specialönskemål blir svårt ibland då deras huvudsakliga leverantör Dagab inte alltid har det man söker. Vissa produkter som kunderna efterfrågar får han köpa in från andra ställen.
- Det kommer någon från till exempel München eller Stockholm och som bor på Åstol på sommaren. Den kunden kan ha önskemål om tryffelolja eller speciella ostar, och vi gör så gott vi kan för att erbjuda det som kunderna frågar efter.
Det finns mellan 3000-4000 artiklar i butikerna, och på vintern innebär det tyvärr en del svinn när omsättningen sjunker. Det har man försökt motverka genom att dela upp inköpta kvantiteter mellan butikerna.
Vi får också en pratstund med Linus som är ansvarig för butiken på Klädesholmen, fast när vi träffar honom är han i butiken på Åstol.
- Majoriteten som bor här är äldre, säger han. De vill inte ta sig från ön för att handla, så vi hjälper till med att köra eller gå hem med varor till dem, säger han.
Sillen från Klädesholmen på Tjörn är vida känd.
Det har funnits en butik på Åstol sedan 1960-talet i lite olika konstellationer tror Linus, men är inte helt säker. På Klädesholmen har butiken funnits sedan 1982, men det var 2016 som Kami tog över den.
- Vi säljer mest sill där. Tjugo procent av det vi säljer är sill, det innebär cirka 1 miljon kronor om året. Sillen är ju känd och brukar finnas på de flesta julbord, säger Linus.
- Fördelen med att ha en butik på en ö utan bro, som på Åstol, är att kunderna handlar mer troget där. På Klädesholmen finns en bro. Det gör att kunderna lättare tar sig till andra butiker på fastlandet om vi inte har vad de söker, eller om de tycker att vi är för dyra.
Tobakstillstånd finns sedan tidigare och nu har man också ansökt om att få sälja vitt snus.
- Tillstånden är dyra, det är inte roligt alls. Det finns ju datum på snus också, inte bara på mat. Även om det vita snuset har ett år, så har vanligt snus cirka två månader. Vi vet ännu inte om det ens är värt att sälja det vintertid. Vi får väl se, avslutar Linus.
Text: Ann Hedlund
Intervjuer och foto: Maria Mannebratt