Skip to main content

Menigo fryser priset på hundra varor i hundra dagar

hdexfkpykcon6ojenpbl kopia

 

Efter sviterna av pandemin fick restaurangbranschen andas ut i några korta månader innan nästa utmaning kom. Höjda råvarupriser, ökade transportkostnader och höjda energikostnader har slagit hårt mot branschen. För att stötta sina kunder startar livsmedelsgrossisten Menigo nu därför initiativet 100 varor 100 dagar. 

- Matprisinflationen gör att det just nu är väldigt utmanande att driva restaurang med lönsamhet. Osäkerheten är stor. Det finns inga buffertar och det är svårt att planera för framtiden eftersom ingen vet vad som kommer hända med priserna. Därför fryser vi nu priset på hundra varor i hundra dagar. Tanken är att ge krögarna möjlighet att anpassa och planera sina höst- och julmenyer utan att riskera att drabbas av prishöjningar på just dessa varor, säger Nina Wahlgren Gill, Commercial Director på Menigo.

Även om priset på råvaror kan ha nått sin peak fortsätter transport- och energikostnader att stiga vilket påverkar slutpriset på varan. Att vi alla kommer få vänja oss vid högre priser på mat, såväl hemma som på krogen är ett faktum. 

- Genom initiativet 100 varor 100 dagar hoppas vi kunna vara med och möjliggöra att människor kommer att fortsätta gå ut och äta och ha det trevligt på sina favoritrestauranger. De krögare som fortfarande inte är kunder till Menigo är så klart välkomna att ansluta sig, avslutar Nina Wahlgren Gill.