Tredje generationens glassmästare

img_4785.jpg

 

Felix Müntzing på Triumf Glass står stadigt med en fot i historien och en fot i framtiden. Något som han är ödmjuk inför utan att tappa fokus. Från att tidigare varit stora inom dagligvaruhandeln, så kom företaget för cirka fem år sedan också med besked in i vår bransch. - Glass är en extremt kul bransch där det händer mycket. Convenience-branschen har varit en språngbräda för oss och vi känner att vi har alla möjligheter att växa och ta nya andelar på glassmarknaden, säger han. 
 
Felix är tredje generationens Müntzing. Det var hans farfar Arne Müntzing som grundade företaget 1946. Företagets glassar ”Farbror Arne” har fått sitt namn just från honom, och man har byggt en liten historia kring det. 
 
- Tyvärr fick jag aldrig träffa honom, han dog redan 1982. Vi har lanserat flera Farbror Arnes och de har tagits emot väl. Vi vill ta vara på farfars historia och det han stod för, säger Felix. 

 

1946_bil_med_glassdisk.jpg

Arne Müntzings dröm att bli egen företagare förverkligades 1946. Han startar då Triumf Glass i en lokal på Allmänna vägen vid Stigbergstorget i Göteborg. Foto lånat av Triumf Glass. 

 

Efter avslutade studier på Handels i Jönköping och två terminer utomlands så började Felix jobba som försäljningschef på företaget 2010, då gentemot servicehandeln. Han var då bara 23 år och menar själv att det kanske inte var helt optimalt, men att så kan det vara på ett familjeföretag. En plats blir ledig, och då är det bara att ta den, börja jobba och göra sitt bästa. Och just att det är ett familjeföretag, det är något som har både för- och nackdelar menar Felix som idag jobbar både med försäljning och marknad.

- Vi har högt i tak, mycket åsikter inom familjen och vi är inte alltid överens kan man lugnt säga. Vi försöker dock att vara snabbare än våra konkurrenter, och försöker att vara kritiska mot oss själva. På så sätt tror vi att vi blir lite bättre, säger han. 

Under en period var Triumf Glass inte i familjens ägo alls. Norska Diplom-Is hade köpt halva företaget 2003 och två år senare köpte de den andra halvan, men tankarna på att köpa tillbaka företaget fanns där. Felix pappa Anders Müntzing kontaktade Diplom-Is 2009 för att diskutera möjligheten att köpa tillbaka företaget, och 2010 blev det verklighet. Därmed kom Felix med från starten i denna andra resa som han själv uttrycker det. 

- Då omsatte vi runt 190 miljoner kronor. I år kommer vi över 500 miljoner. Glass är en extremt kul bransch där det händer mycket. Vi känner att vi har alla möjligheter att växa och ta nya andelar. Vi har inte så mycket att förlora om man säger så. 

 


 skarmavbild_2022-09-13_kl._15.17.11.png

För cirka fem år sedan kom Triumf Glass med besked in i convenience-branschen. 


Och man satsar självklart på convenience-branschen. 

- Ja, det har varit en språngbräda för oss. Först cirka fem år sen kom vi in i branschen ordentligt via Preem, Circle K och OKQ8. Nu i år finns vi också på Pressbyrån och 7-Eleven, så nu är vi nästan kompletta på de tunga kunderna inom branschen och det är en väldigt viktig del.
 
Även på de andra kedjorna i convenience-branschen går det framåt, som Direkten, My Way, Time och Nära Dej. Men det kan bli bättre där menar Felix. 
 
- GB Glace är huvudleverantören, vi är mer en komplementleverantör, säger han. 
 
Vi pratar om hur pandemin påverkat företaget, och Felix tycker att man klarat det bra. Många av deras kunder hade det dock väldigt tufft, som till exempel stadsnära butiker men också kunder som Liseberg och Stena Line. Där tappade man stort i försäljningen men eftersom det gick så bra för kategorin i dagligvaruhandeln under pandemin, så kunde man ta igen det. Det gick till och med bättre under pandemin. 
 
- Vi kan inte klaga. Vi har klarat oss bra, säger han. Denna sommaren har dock varit lite blandad, sommaren förra året var bättre då de flesta var hemma i Sverige.

 

convenience_store_nyheter2022_520x300px-1085x.jpg

Brynt smör - en vältajmad nyhet.

 
 
På framtiden ser han med tillförsikt. Målet är klart - att ta marknadsandelar och växa. Man har satsat rätt på smaker som lakrits och nu senast brynt smör, en trend som man tajmade bra. Det är dock svårt att spekulera i vårens trender, menar han, men man laddar redan nu inför nästa års säsong och har cirka 15 nyheter på gång.
 
- Det är ganska normalt med 15 nyheter för en säsong. Glass är nyhetsorienterat, framförallt inom pinnglass. Vi har också en duktig konkurrent som lanserar många nyheter varje år, säger han.
 
Som många andra företag har även Triumf Glass känt av den senaste tidens prisökningar. Han uttrycker oro över elpriserna, samtidigt som han är både stolt och nöjd med att man satsat på solceller på fabrikens tak.  

-  Vi lever av solen i dubbel bemärkelse. När den lyser säljer vi mer, och vi kan dessutom producera mer. Det kommer dock inte att räcka, det behövs mer el i fabriken än vad solcellerna kan producera, säger Felix.

Han är också väldigt stolt över att omsättningen nu passerar 500 miljoner. Bara för några år sedan kändes en sådan siffra långt borta. 
 
- Vi vågar testa nya grejer och vi försöker utvecklas hela tiden. Min filosofi är att hellre våga testa tio nya idéer varav sju visar sig funka, än att bara satsa på tre helt säkra idéer.  Det har varit en väldigt rolig och inspirerande resa på Triumf Glass. Jag har haft en del flyt, men jag har också fått jobba hårt. Jag känner mig priviligerad som har kunnat få vara med.

Text: Ann Hedlund

Intervju: Maria Mannebratt

 

 


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.