Kategorisamarbete för ökad kundnytta
Med denna modul hoppas Privab och Triumf Glass få sälja mer till fler på nya ställen.
För convenience-handelns leverantörer är det viktigt att hitta nya säljmöjligheter. Då gäller det att vara såväl kreativ som konstruktiv. Något som Privab och Triumf Glass lyckats med i den nya säljmodul de gemensamt tagit fram.
Det handlar om en flexibel säljplats i form av två 90-sektioner med både och fram- och baksida och som är vridbar på hjul. På denna finns en sida med glass och drycker och sedan fyller man den med storsäljande konfektyr och snacks. Idén fick Magnus Helmersson på Triumf Glass när han själv handlade på en stormarknad för trädgård och såg hur spretigt man försökte sälja just glass, dryck och konfektyr i kassaområdet.
- Jag tänkte att man borde kunna organisera det bättre och kontaktade Privab där Johanna Adolfsson och Felix Frisk utsågs att tillsammans med mig bilda en projektgrupp för att ta fram en modul att testa affärsmöjligheten med.
- Vi tyckte det var mycket intressant. Kunderna i den här typen av handel saknar verkligen ett koncept som detta och vi vet att våra leverantörer har svårt att själva göra en sådan här sak, säger Johanna och berättar att de fått otroligt bra respons.
Det här har helt enkelt saknats på marknaden. Vi fyller ett tomrum.
Privabs roll är att med hjälp av leverantörerna skapa planogram, ta fram sortiment och priser och sedan sköta i princip allt åt kunden som bara behöver lägga en order.
- Ledordet ska vara enkelt för alla. För kedjan och för konsumenten, säger Felix Frisk.
Modulen är vridbar på hjul och motsvarar ungefär två 90-sektioner.
Med på modultåget är förutom Triumf Glass, Coca-Cola, Red Bull, Mondelez, Cloetta, Estrella, Mars, Wrigley, Candy People, Nick’s och några till.
Test har påbörjats på K-Rauta och ett antal andra kedjor är kontaktade och intresserade. Förhandlingarna kan förhoppningsvis leda till ett antal piloter i varje kedja och de är ganska många. Modulen ägs av Privab som kommer att ta fram ett finansieringsalternativ om kunden inte vill köpa den.
Magnus, Johanna och Felix menar att detta är ett sätt att få ut sortimentet i handelsområden där det inte finns traditionell convenience-handel. På så vis så når man ut till fler kunder, på fler ställen och vid fler tillfällen, samtidigt som man adderar ett värde till de aktuella kedjorna.
- Ett kategorisamarbete när det är som bäst och en riktig win-win-win, säger Magnus, Johanna och Felix.
Text: Gunilla Pihlblad
Bilder från Triumf Glass