Anna ser fram emot att bli en del av CSS
Anna Jallai, försäljningsansvarig Dagab Externa Affärer, är ny styrelseledamot i Convenience Stores Sweden. (Foto från Dagab)
I samband med Convenience Stores Swedens årsstämma i maj valdes flera nya ledamöter in i styrelsen. Vi vill därför presentera dem här och börjar med Anna Jallai som representerar Dagab. Hon tycker att det nya uppdraget är spännande och ser fram emot att blir en del av nätverket CSS.
Vem är du Anna?
- Jag är gift, har två barn och bor ute på Lidingö men hänger mycket på familjens sommarställe i Grisslehamn. På fritiden lagar jag gärna mat och umgås med vänner. Har varit länge inom Dagab, hela 15 år nu faktiskt.
Vad är dina nuvarande arbetsuppgifter?
- Jag är försäljningsansvarig för fria kunder inom Dagabs externa affärer. För att förenkla kan man säga att det är alla kunder inom det som tidigare var Axfood Närlivs och som inte är externa kedjor. Totalt handlar det om cirka 1600 kunder som vi är grossist till. Vår egen kedja Handlar’n hör också till mitt ansvarsområde. I och med förvärvet av Bergendahls Food har vi även fått lite fler fria kunder av annorlunda karaktär, dels kedjan Matöppet men också en del dagligvarubutiker.
Min bana på Dagab började inom kategori där jag var kategorichef för färdigmat för att sedan växa vidare med att leda space management-gruppen på Dagab. Jag har specifikt jobbat med servicehandeln sedan vi flyttade närlivsdelen från Örebro till Stockholm 2018. Innan Dagab var jag i tio på Svenska McDonald’s där jag gjort allt från att driva egen restaurang till att jobba med produktutveckling. Den bakgrunden gör att jag har stor förståelse för driftsfrågor.
Vad exakt gör du i din yrkesroll?
- För det första så leder jag ett fantastiskt team på cirka 25 personer som besöker kunder, sätter rätt sortiment med hjälp av space management och planogram, planerar kampanjer, sätter konsumentpris på artiklar och sköter vår e-handelssida. De senaste åren har vi haft stort fokus på att digitalisera och förbättra densamma. Genom det arbetet har vi tagit den sida alla kunder handlar via, från en orderportal till en modern e-handel. Där ser man väldigt tydligt vilka artiklar vi har i sortiment, vad som är på kampanj samtidigt som det är lätt att göra inköp, reklamera med mera. Självservice är viktigt, kunderna ska kunna handla när de vill och inte behöva lägga tid på att kontakta oss, ifall nåt blir fel.
Handlar’n är Dagabs egen kedja för mindre butiker, oftast belägna på landsbygden. (Foto: Gunilla Pihlblad)
Hur fungerar det med kedjan Handlar’n? Och är det dagligvaru- eller convenience-handel?
- Handlar’n hamnar lite mitt emellan av flera skäl. Butikerna är oftast som mindre livsmedelsbutiker, men det finns flera som har en mer tydlig kioskinriktning. Men samtliga butiker och sättet de behöver handla från oss på, logistiken, är mera åt convenience-hållet för oss internt. Vi har anpassat vårt lager så att mindre kunder bara ska behöva göra ett köp om de handlar via oss. Det innebär att vi via lager tillhandahåller sånt som större kedjor inte får köpa så som tobak, mjölk och färskt bröd från Pågens. Som kedja fyller Handlarn en viktig funktion för landsbygden. Oftast är butiken den enda på orten och hjälper på så vis till att hålla landsbygden levande.
Här ser vi Anna tillsammans med några av sina kolleger på en tidigare mässa. (Foto från Dagab)
Axfood Närlivs/Dagabs servicehandelsdagar var ju fantastiska branschevenemang. Kommer ni att göra något liknande framöver?
- De senaste åren har vi valt att fokusera på den delen av mässan som handlar om att göra det enkelt att göra bra affärer. Vi har tillsammans med våra leverantörer tagit fram riktigt fina erbjudanden som kunderna har fått ta del av digitalt. Vi har kunnat erbjuda fler varor till bättre priser. Även om vi är många som saknar möjligheten att vimla och träffa varandra under festliga omständigheter, så har våra digitala mässor varit enormt uppskattade. Som det ser ut nu har vi inga planer på att ha någon fysisk mässa men man vet aldrig vad som händer i framtiden.
Hur ser du på utvecklingen i convenience-branschen rent allmänt?
- Rent generellt ser jag positivt på convenience-branschen även om jag är fullt medveten om att det nu för tillfället är tufft för många med skenande elpriser och prishöjningar på många varor. Jag menar ändå att människor är på språng i samhället igen och lider fortsatt av tidsbrist vilket gynnar oss i branschen. Även i en lågkonjunktur eller sämre ekonomi vill konsumenten fortsatt unna sig en guldkant då och då i vardagen. Dyra restaurangbesök och sällanköpsvaror avstår man kanske ifrån men den där goda koppen kaffe och en bulle kan man kosta på sig. Korv med bröd kan också bli den lyx som man kostar på sig själv och familjen trots att man annars kanske aktivt fattar beslut i mataffären att välja billigare livsmedel, byter till det billigaste varumärket eller spetsar in sig på kampanjvaror.
Nätverket inom CSS innebär bland annat en möjlighet att följa med på studieresor utomlands. Anna ses här som trea från höger längst fram och platsen är Berlin. (Foto: Gunilla Pihlblad)
Hur känner du inför ditt nya uppdrag som ledamot i CSS styrelse?
- Det är verkligen jättespännande. Jag ser fram emot att lära känna alla och bli en del av det här nätverket. Jag hoppas både kunna ta del av, samt dela med mig, av kunskap och vill naturligtvis jobba vidare med branschgemensamma frågor som gynnar våra medlemmar.
Text: Gunilla Pihlblad