Skip to main content

Äntligen leverantörsträff igen hos Preem

skarmavbild_2022-09-27_kl._14.46.34.png 

 

Efter några år med digitala möten så var det med glädje som Preem bjöd in till årets leverantörsträff den 22 september. Möjligheten att få träffa kollegor och leverantörer igen var uppskattat. Under dagen avhandlades spännande ämnen som en bransch i omställning, lyckade kampanjer och aktiviteter under året samt roliga nyheter 2023. Det delades även ut priser för flera goda prestationer under året.
 
Med en drivmedelsbransch som står inför stora förändringar så gäller det att hänga med och anpassa sig. Kundernas beteende förändras och inom en snar framtid har konsumenterna helt andra behov och krav än vad de har idag. Preem jobbar hela tiden med att fokusera på hur man kan vässa sina strategier och prioriteringar. Man satsar på en klimatneutral verksamhet i hela värdekedjan senast 2035, och då är det viktigt att leverantörerna är med på resan. 

 

skarmavbild_2022-09-27_kl._14.47.48.png

Fint besök i korvfabriken hos leverantören Lindvalls Chark. Bild: Preem

 

Leverantörsträffen inleddes med en lunch som bestod av korvar från det egna sortimentet, vilket Preem är mycket stolta över. Kedjan var först ut med att erbjuda korvar utan socker och konserveringsmedel. Det, och samarbetet med Lindvalls Chark som levererar korvarna, är något som fått ett fint mottagande. 
 
Lyckade kampanjer om korvarna ledde dessutom till ett besök på Lindvalls Chark av mat-entusiasten och Youtube-profilen ”Mat-Geek”, Johan Hedberg. Läs gärna vår artikel om hans besök på korvfabriken här. Preem har också inlett ett samarbete med Camilla Hamid som fallit väl ut. Det kan du läsa mer om här. Man konstaterade att kampanjer är allmänt bra för försäljningen, som då ökar runt tjugo procent.

 

skarmavbild_2022-09-27_kl._14.55.46.png

Samarbetet med Camilla Hamid har fallit väl ut. Bild: Preem

 

Preems vd Magnus Heimburg berättade om den snabba och spännande förändringen som drivmedelsbranschen står inför, de klimatmål man satt upp i hela kedjan och inte minst hur man ska nå dit.

Idag återvinner man nästan allt på stationen och man har också möjliggjort för kunderna att återvinna plast där. För att motverka matsvinn har man inlett samarbete med Karma, och kommer nu också testa Too Good To Go.

Karma är en app där butiker och restauranger som har överskottsmat kan sälja den till konsumenter för halva priset istället för att maten slängs. Företaget Too Good To Go hjälper till med att identifiera matsvinn och har lösningar för hur man kan komma till rätta med det.

 

 skarmavbild_2022-09-29_kl._17.23.15.png

Prisutdelning. Foto: Susanne Ankarkrans

 

Marie Bjurling Larsson arbetar som Head of Concept & Category på Preem. Hon pratade bland annat om att kedjan nu satsar på att fräscha upp toaletterna på stationerna. De ska vara attraktiva när man behöver stanna längs vägen. Konceptet innebär att man inreder med dämpad färgskala med en känsla av skog, natur och lyx och en stillsam musik i bakgrunden. Just nu byggs cirka 3-4 toaletter i veckan om enligt detta konceptet. 

 

skarmavbild_2022-09-27_kl._15.02.01.png

Nytt koncept för fräschare toaletter. Bild: Preem

 

Under dagen kom också frågor upp om det som händer runt om i världen - allt från hur kriget i Ukraina påverkar till elektrifieringen av våra fordon. Just omställningen till elbilar märker man av ute i trafikbutikerna. Alla kunder har heller inte kommit tillbaka efter pandemin. På grund av de höga drivmedelspriserna så tänker kunderna också till på ett annat sätt nu innan de tankar. Trots dessa faktorer så har försäljningen ökat, man säljer helt enkelt mer till färre kunder. 

Lite annat av det som pågår är till exempel att Preem satsar på ett erbjuda sina kunder prisvärda luncherbjudanden. Utvecklingen med laddstolpar går framåt, och här samarbetar man med företaget Recharge. Preem testar också så kallad q-commerce, först nu i samarbete med Foodora. I några av kedjans större butiker, där det finns ett behov, kommer man också att testa självutcheckning för kunderna. Man satsar också mycket på att hjälpa och höja stationernas kunskapsnivå och man har under förra hösten och under våren genomfört Preem Business School i samarbete med IHM som är en stor utbildningsinsats inom affärsmannaskap och ledarskap. 

Många spännande aktiviteter som pågår inom kedjan alltså. Det presenterades dessutom flera roliga nyheter som är på gång inför 2023, och man arbetar också med att utveckla framtida koncept. Detta får vi dock be att få återkomma till längre fram. 

 

 skarmavbild_2022-09-27_kl._15.03.57.png

Satsning på prisvärda luncherbjudanden. Bild: Preem


Det delades också ut priser för flera goda prestationer under året:
 
-       Årets leverantör 2022 blev Lindvalls Chark.
-       Årets produkt/serie 2022 stod Loop Snus för.
-       Priset för Årets kampanj gick till MMX Reklambyrå.
-       Årets KAM 2022 blev Per Ternström från grossisten Hall Miba.
-       Priset för Årets samarbete 2022 delades ut till Håkan och Rebecca från Dagab.
 
 
Text: Ann Hedlund 
På plats: Susanne Ankarkrans

 

Bilder på pristagarna nedan. Foton från Preem.  

linvalls.pngarets.png

Representanter från Lindvalls Chark och Loop tar emot sina priser.

 

.mmx.png

MMX blev årets reklambyrå. 

 

kam.png

Per Ternström från grossisten Hall Miba.

 

skarmavbild_2022-09-27_kl._15.16.01.png

Håkan och Rebecca från Dagab tar emot pris för årets samarbete.