Skip to main content

Tema hållbarhet när branschen träffades i Göteborg förra veckan

korvbrodsbagarn.jpg

 

Förra veckan arrangerades Fastfood & Café & Restaurant Expo (FFCR) i Göteborg. Under mässans två dagar fylldes hallen med 3000 besökare, över 100 utställare, marknadens senaste produktnyheter, samtal kring hållbarhet och de senaste trenderna. 

Mässan arrangerades på Prioritet Serneke Arena i Göteborg, och den genomgående gröna tråden i mäss-programmet var hållbarhet, Join The move, som belystes genom 6 olika fokusområden:

- The Environmental Move

- The Local Move

- Sustainable Profit

- The Social Move

- Moving Tech

- Zero Waste

En av årets talare, Sandra Mastio, berättade under temat Zero Waste att hennes restaurang fokuserar på en meny med ”få rätter med stor variation”. Menyns fyra pizzor byts ständigt ut beroende på tillgängliga råvaror och restprodukter från lunchen.

 

brod.jpg

 

Under temat Environmental Move diskuterade kocken Paul Svensson med moderator Andreas Stenberg om nya smarta och hållbara sätt att tänka kring hur maten förpackas från restaurangen till gästen.  
 
På mässgolvet arrangerades Skandinaviens största pizzatävling, Pizza Champion Cup. Efter en intensiv final tog Zeki Hanouch hem segern som årets pizzakock 2022, som förutom titeln nu kommer att representera Sverige under Pizza-VM 2023 i Italien. 
 
På plats fanns ett stort antal av landets största leverantörer inom bland annat mat, dryck, utrustning, betallösningar, maskiner och kläder för branschen. Det finns ett fortsatt intresse för vegetariska och veganska alternativ, bland kaffeleverantörerna hittas allt fler premium-téer och hos flera leverantörer visas nu nya digitala sätt att beställa och betala mat. 

 

lofbergs.jpg

 

Convenience Stores Sweden hade en egen monter på mässan och när tid fanns gick vi en runda och pratade med några av utställarna. I montern för Kahls Kaffe fanns ett stort utbud av te. Vi fick vi en pratstund med Jessica och Kathrine:
 
- Vi vill visa på hela Kahls sortiment, som inte bara består av kaffe. Vi producerar också eget te och har över 200 olika sorter. Vi köper in rå-teer och förädlar dem. 
 
Kahls Kaffe ligger i Högsbo i Göteborg och här har man både kafferosteri och te-produktion. Man har jobbat med te i flera år, och tar in råvaror i form av lösviktste från olika delar av världen, berättar Jessica och Kathrine. De nämner länder som Sydafrika, Indien, Kina och Rwanda. Sedan smaksätter och dekorerar man teerna själva. Te är inte en särskilt trendkänslig produkt, menar de. 


 kahls1.jpg

Jessica och Kathrine från Kahls Kaffe.


- Det finns så många sorters te så det blir svårt att urskilja trender. Det har varit inne med matcha eller grönt te under perioder, men det känns som om det snabbt går över och sen går man tillbaka till sina vanliga favoriter. Det är som med kaffe, man vill ha det på sitt sätt. 

- Smaksatt te är dock en stor produkt, och vi ser att det blir allt viktigare att det är ekologiskt och vilket ursprung det har, säger de. 

 

martin_pac.jpg

Martin på Pac Production.
 
Vi fick också en pratstund med Martin som är försäljningschef Pac Production, som säljer engångs- och förbrukningsartiklar. 
 
- När jag började på Pac i början av 1990-talet så sålde vi mycket produkter i aluminium och plast. Nu har man helt gått över till kartong, det ska vara så förnyelsebart som möjligt, säger han.
 
Brun kartong funkar bra och av materialet bagasse tillverkar man till exempel salladsskålar eller lock till kaffemuggar. Bagasse är det fibermaterial som blir över när man utvinner saft från sockerrör. Han berättar också att inköpen av kaffemuggar alltmer sker från Europa istället för Asien, vilket är bra för miljön med tanke på transporter.

- På insidan av kaffemuggarna kan man nu ha en yta av socker eller kåda, istället för av plast som var vanligt tidigare. Därmed får du en mugg som, om den skulle hamna i naturen, är helt förnyelsebar. Hade någon sagt detta för 10 år sedan så hade vi nog skrattat, säger Martin. 

För den som inte hade möjlighet att besöka FFC-mässan i Göteborg så kommer det fler möjligheter. Om bara några veckor, den 19–20 oktober, kommer mässan till Malmö och därefter väntar Stockholm i mars 2023. 

Text: Ann Hedlund

Intervju och foto: Maria Mannebratt

 

arla.jpg