Skip to main content

Årets Direktenträff med mässa och middag

skarmavbild_2022-09-29_kl._15.53.53.png

 

Direkten, som firar 25 år i år, anordnade ett trevligt och välbesökt evenemang med runt 400 leverantörer och besökare anmälda. Samtliga verkade nöjda med både mässa och efterföljande galamiddag.

Evenemanget gick av stapeln söndag till måndag 25-26 september. Det var även middag och filmvisning på lördagen då de flesta butiker och leverantörer redan var på plats för att bygga upp sina montrar. Filmen handlade om ett fotbollslag i Sydafrika som Direkten är med och sponsrar.

 

skarmavbild_2022-09-29_kl._16.17.03.png

Välbesökt galamiddag.
 

Många ville vara med och visa upp sina produkter och nyheter, och inte minst för att träffa branschfolk och kollegor igen. De flesta produktkategorier fanns representerade, och på söndagskvällen anordnades en galamiddag där Direkten delade ut priser för bland annat Årets Leverantör, Årets Sociala Medier samt Årets Direkten. 

Här har vi några av vinnarna:

spendrups.jpg

Årets leverantör 2021: Spendrups med Tomas Hammers i spetsen.

 

direkten_isabelles_spelbutik.jpg

Årets sociala medier 2021: Direkten Isabelles spelbutik

 

direkten_simhallskiosken.jpg

Årets Direkten 2021: Direkten Simhallskiosken i Kiruna.

 

Convenience Stores Sweden hade en monter på mässan där vi hade sällskap av våra samarbetspartners från Säkra och Adekvat Försäkring. 

 

skarmavbild_2022-09-29_kl._16.00.46.png

Convenience Stores Sweden i sällskap av Säkra och Adekvat Försäkring.

 

skarmavbild_2022-09-29_kl._16.08.51.png

Glada miner i Clerons monter.

 

Det gavs också möjlighet att titta närmare på Direktens nya kaffekoncept. Antonio Pozzi från företaget JDE Proffessional berättar att man varit involverade i konceptet, men att man primärt arbetar med maskinlösningar och kaffe.
 
- Det är en helhet, allt från mjukvaran och maskinlösningen till kaffet. Det handlar om att matcha ihop rätt koncept med varje enskild butiks behov, säger han.

 

img_1051.jpgimg_1053.jpg

Nytt kaffekoncept för jubilaren.


 
I sin monter hade JDE Proffessional valt att visa en nyhet som de kommer lansera under första kvartalet 2023. Det är en maskin där man kan servera kallt kaffe direkt ur maskinen. 
 
- Vi måste fundera på hur vi fångar upp morgondagens konsumenter. Vi vet att de som är födda 2000 och senare, 70 procent av dem dricker kallt kaffe. Det är en produkt som exploderat ute i butikshyllan. Det vill vi ta del av och kan nu erbjuda att det serveras direkt ut vår maskin. Butiken ska kunna erbjuda lite av en cafékänsla och därmed också kunna ta mer betalt, säger Antonio.
 
Han menar att många som gillar kallt kaffe, inte gillar kaffe i sig. Det är vanligt att man smaksätter kallt kaffe för att få en behagligare smakupplevelse. Med den nya maskinen har man löst det så att kunderna kan välja bland flera olika smaker.

 

skarmavbild_2022-09-29_kl._16.13.52.png

Spelglädje.

 

Richard Björkman från Direkten berättar att man tillsammans med företaget Intrx har skapat denna ”möbel” som är en prototyp. Man vill skapa en cafékänsla inne i butiken,  både maskinen och de mjuka delarna är viktiga för helheten. Det ska skapa en igenkänning för kunderna när de kommer in i en Direkten-butik tack vare likadana möbler och muggar. Men konceptet är anpassningsbart.

- Det ska gå att återanvända inredning som redan finns i butik så att man med skapligt enkla medel kan bygga om. Inredningen med trä ger ett fräscht intryck och de flesta butiker har reagerat positivt. Många tycker att varorna ”poppar upp” och syns bra och att det är tydliga prisetiketter, säger Johan Franzén från Intrx. 
 
 
Text: Ann Hedlund
Foto och intervju på plats: Susanne Ankarkrans
 

 

Här kommer ett urval av utställarna som var på plats:

img_0989.jpg

img_1036.jpgimg_0981.jpg

img_0988.jpgimg_0995.jpg

img_1054.jpgimg_1005.jpg