Skip to main content

Satsning på laddstolpar gynnar butiken

lejla.jpeg

Leila Saitovic är butikschef på Time i Mjölby där man sedan maj har fyra laddstolpar utanför butiken.

 

I handels- och industriområdet Viringe, längs E4:an i Mjölby, ligger Sveriges största Time-butik. Sedan i maj finns här fyra stolpar med dubbla anslutningar, en satsning som tveklöst varit lyckad. - Under sommaren har sju av tio som laddar också kommit in och handlat, säger butikschefen Lejla Saitovic och berättar att man nu också ska satsa på varuautomater utanför.

Från början var McDonald’s ensam herre på täppan i det expansiva Viringeområdet. Timebutiken kom som god tvåa och sedan har det ena efter det andra etablerats. Fler restaurangkedjor, bensinstationer, godisbutiker och mera industri- och lagerinriktade verksamheter. Ägare till Time är sedan tre år Walid Nayef som även driver andra verksamheter i området. Lejla Saitovic är butikschef och jobbar självständigt med driften i den 400 kvadratmeter stora anläggningen som förutom butik också innefattar servering och en Q-Star automatstation som man sköter om, Närmaste grannar är McDonald’s och Kandy’z.

Lejla berättar att hon arbetat aktivt med att utöka utbudet av både varor och tjänster i butiken. Det har blivit fler paketleverantörer, ökad satsning på presenter och leksaker vilket man säljer mycket av, samt glass. Det sistnämnda ska bli ännu mer påtagligt framöver.

- Vi ska utöka glassbaren och bli mera som en glassrestaurang. Smultronstället i Söderköping är vår förebild. Nya dubbeldörrar ut från serveringen ska leda till en stor uteservering, säger hon och visar hur det är tänkt.
Vi har dessutom två stora styckesaksboxar, en med GB Glace och en med Triumf Glass. Vi växlar dock ner till en modell mindre nu i oktober.

Mat och fika har också stort utrymme och förutom alla turister och vägfarande i största allmänhet, har man också en del stamgäster. Frukost på Time är till exempel populärt.

- Vi har genomgående såväl veganska alternativ som gluten- och laktosfria. Inga kunder ska känna sig bortglömda här.

 

skarmavbild_2022-10-05_kl._19.05.51.png

Butiken är stor och innehållet väl anpassat för läget och kunderna. Man planerar nu för att bygga ut glassavdelningen rejält till nästa sommar.

 

Som pricken över i har man då sedan i maj laddstolparna utanför sin anläggning. Man samarbetar med företaget Mer genom att upplåta marken och resultatet har inte låtit vänta på sig.  Lejla berättar att det är marknadens snabbaste laddare och att kunderna till stor del använder tiden till att besöka butiken.

- Vi höll koll och räknade under 14 dagar i somras. Sju av tio kom in i butiken och det har dessutom varit kö vid stolparna i princip hela tiden.

Nu har det lugnat ner sig, semester- och turismsäsongen är över. Men stolparna är ändå flitigt utnyttjade och på Time förbereder man sig för en utrustning med kylskåpsautomater, så att laddkunderna ska kunna handla även när butiken är stängd. En av dessa kommer enbart att innehålla kaffe. I en annan ska det finnas drycker, lite mellanmål och godis.

 

fran_uteserveringen.jpeg

Helt rätt i tiden, är den omedelbara känsla man får under ett besök på Time i Mjölby.

 

För att laddstolparna skulle kunna sättas upp fick man bygga om parkeringen. En kostnad så klart, men en väl värd investering, enligt Lejla Saitovic som tycker att hon har ett jätteroligt jobb.

- Det är verkligen en utmaning att förändra och utveckla för att locka mera kunder hit. Vår försäljning har ökat av flera olika skäl och nu när det blir lite lugnare under vintern, hinner vi planera och bygga om för att vara rustade när nästa sommarsäsong drar i gång.

Text och foto: Gunilla Pihlblad