Skip to main content

Christoffer tror på branschens framtid

christoffer.jpg

Christoffer Granberg ansvarar bland annat för kedjorna Nära Dej och Time. (Foto från Menigo)

 

Pandemin har förstärkt betydelsen av convenience-handeln då många kunder hittade sina lokala butiker. Branschens roll som servicepunkt kommer också att förstärkas. Därför tror Christoffer Granberg, försäljningsansvarig på Menigo, starkt på framtiden.

Vi fortsätter att presentera nya styrelseledamöter i Convenience Stores Sweden och turen har kommit till just Christoffer som har en lite mera högtidlig titel också: Head of Retail Sales & Relations.

Vem är du Christoffer?

- Söderköpingsbo på väg att flytta till Lindö utanför Norrköping. Sambo, fyra egna barn, varav två bor hemma, och ett bonusbarn. Mitt stora fritidsintresse utövar jag inom Coerver Coaching där jag är fotbollstränare och utbildar både barn och ledare. Tidigare var jag aktiv och spelade själv i norrköpingslaget IK Sleipner.

Hur ser din yrkeskarriär ut?

- Jag började som innesäljare på Ica Meny i slutet 90-talet. Sedan blev jag plockad till Wrigley’s där jag verkligen hittade servicehandeln. Efter en kortare utflykt till fackhandeln genom jobb på L’Oreal, kom jag tillbaka via Lantmännen. Sedan 2015 har jag varit på Menigo. Först som utesäljchef, sedan som försäljningschef med ansvar för all försäljning till servicehandeln samt med det yttersta ansvaret för franchisekoncepten Nära Dej och Time. 

Vad exakt gör du i din yrkesroll?

- Dels sitter jag med i ledningsgruppen för den kommersiella delen i bolaget, jag jobbar alltså inte inte bara med mitt eget affärsområde. Här är det organiserat så att man ska driva och utveckla försäljning på alla marknader som vi verkar på. Tänka mer strategiskt och taktiskt än bara det dagliga, operativa. Det handlar om att titta på vart vi ska vara om två år och hur tror vi att branschen utvecklas. Till exempel så testade vi obemannat redan 2017 men marknaden var inte mogen. 

- Dessutom försöker jag även vara nära affären, ute hos kunderna och lyssna, förstå deras dagliga utmaningar. En stor del av mitt jobb är också att göra det så bra som möjligt både för säljare och kunder. Ge dem förutsättningar helt enkelt.

 

time_mjolby.jpeg

Time i Mjölby är Sveriges största Time-butik. (Foto: Gunilla Pihlblad)

 

Hur fungerar det med era kedjor? Varför har ni två?

- Såsom vi bedömer det är Nära Dej mer kompletteringshandel, matbutiken för att köpa nu och äta sen. Time är är mera äta här och nu, på språng. Det är helt enkelt olika  shopping mission och därför har vi ett behov av att hålla i sär koncepten.

- Nära Dej växer tydligast och med stor ambition. Inte minst tack vare vår satsning på obemannat/semiobemannat som tilläggstjänst. Vi har idag 120 butiker och bara under augusti fick vi tre nya. Vi vill vara personliga och verkligen fungera som en samarbetspartner. Mera som konsult än säljare som ska kränga varor.

- Time är bara 30 butiker men vi har inget huvudfokus att växa i antal. Det viktigaste är att det är bra för dem som är med. Konsumenten ska känna igen sig varför vi sätter tydliga krav på vad vi förväntar oss av handlaren.

Hur jobbar ni med obemannat?

Våra planer är tydliga och vi drar i gång vår trettonde i månadsskiftet. Antalet butiker som vill installera den nya tekniken växer hela tiden och kommer att fortsätta göra det. Jag är övertygad om att det är rätt väg framåt. Rent praktiskt tar det lite tid eftersom butikerna behöver ställa om rent fysiskt för att få bort åldersrelaterade artiklar när det inte är bemannat. Men vi ser tydligt att de som gjort detta, får en fin utveckling och lönsamhet. Inte minst driver den nuvarande ekonomiska situationen på eftersom man kan spara in på personalkostnaderna.

 

skylt_yngsjo_kopia.jpg

Menigo var tidigt ute med att testa obemannade butiker. (Foto från Menigo)

 

Hur ser du på utvecklingen i convenience-branschen rent allmänt?

- Bortsett från det mörka molnet som just nu skuggar oss alla, så ser jag ljust på branschens framtid. I och med pandemin var det många som hittade till sina lokala butiker och som nu uppskattar att ha dem nära. Många har fortsatt att stödhandla eftersom de förstått hur viktigt det är. Dessutom är många butiker en servicepunkt, inte minst tack vare att paketutlämning fortsätter öka. Jag tror att konsumenterna kommer att vara ”convenient” och vilja ha service inom nära och bekvämt avstånd. 

Hur känner du inför ditt nya uppdrag som ledamot i CSS styrelse?

- Som ett hedersuppdrag och som intressant och en möjlighet att bidra till utveckling. Där är vi ju verkligen kolleger och inte konkurrenter som jobbar tillsammans för branschen vilket känns unikt. Jättekul att få vara med och göra skillnad!

Text: Gunilla Pihlblad