St1 har haft sin årliga leverantörsträff
Från Välkommen in till PLOQ.
Den 4 oktober så hade St1 Sverige sitt årliga leverantörsmöte. Där presenterades vad som hänt under året som gått, men också spännande nyheter inför 2023. Sedan varumärket PLOQ lanserades har den rikstäckande etableringen rullat på i hög fart. Sexton PLOQ är på plats redan, och innan årsskiftet ytterligare fem. Vi fick en pratstund med Sofie Westman, chef Convenience Retail St1, om utveckling och omställning.
Ni har gjort en fantastisk resa med det nya konceptet. Hur många stationer har PLOQ nu, och hur många kommer det bli?
- Vår ambition är att hela kedjan ska bli PLOQ, frågan är i vilken takt vi klarar av att rulla ut konceptet. Nu är sexton igång, och ytterligare fem kommer vara på plats innan året är slut. Där är vi just nu. Fokus är på att följa upp att vi håller de höga kvalitetskrav vi satt upp, berättar Sofie.
- Vi har jobbat på i hög takt det här året för att etablera PLOQ och sätta varumärket på kartan runt om i landet. I slutändan ska hela kedjan bli PLOQ men vi får ta det i den takt vi mäktar med.
När ni kör på i så snabb takt, måste ni justera något efter hand? Ser den allra första PLOQ ut på samma sätt som de som öppnar idag?
- Det gör de faktiskt. Det har gått i snabb takt men rent inredningsmässigt och vad gäller utrustning och så vidare, så är det lika. Vi behöver kalibrera kunderbjudandet som sådant, så vi hinner med i omställningen från Välkommen in till PLOQ.
Får alla stationer med personalen på den här omställningen?
- Alla som ska gå igenom en förändring agerar olika på den. Vissa är snabba och tycker det är kul, andra upplever det mer läskigt och obehagligt och behöver mer stöd i processen. Därför satsar vi på ledarskapet på den resa vi gör nu. Vi ser att människor har olika behov och vi arbetar med att alla förstår bakgrunden och varför vi gör det här.
- Alla goda exempel som finns inom kedjan hjälper till. Ser man den lyckosamma satsningen med till exempel kundmötet och lönsamheten, så är det lättare att se framåt. Men det är inte lätt att byta arbetssätt från en dag till en annan. Därför har vi utbildningar och också ett PLOQ-team som är ute och stöttar på plats på stationerna, avslutar Sofie.
Sofie Westman. Foto: Gunilla Pihlblad
Priser som delades ut under kvällen
Mötet avslutades med att fira samarbetspartners som utmärkt sig extra mycket under det gångna året. St1 korade Årets Produkt, Årets Partner och i slutet delades även ett alldeles särskilt hederspris ut som St1 kallar för Årets Kram.
- Vi är oerhört stolta över att ha så gott och nära samarbete med våra leverantörer, för det är bara tillsammans som vi kommer kunna tillgodose våra kunders behov idag och lång tid framöver, menar Faisal Ouahid, marknadschef på St1.
Årets Produkt tilldelades Nocco Focus Remonade.
Årets Produkt tilldelades Nocco Focus Remonade med motiveringen:
Med en stilren och minimalistisk design har produkten nått en publik långt utanför sin trogna målgrupp och kanske t o m blivit det nya lilla svarta?! Nocco Focus Ramonade lanserades i början på året och blev snabbt en försäljningssuccé som la sig på Dryckens Topp 5 lista – En Limited Edition som är här för att stanna.
Årets Partner blev Vitamin Well.
Årets Partner gick i år till Vitamin Well med motiveringen:
Vitamin Well driver flera varumärken inom för oss viktiga kategorier; Dryck, Hälsa och On the go. Med era varumärken som t ex Nocco, Vitamin Well och Barebells driver ni innovation och tillväxt inom respektive kategori. Med stor precision prickar ni in trender och omsätter dessa till framgångsrika produktinnovationer. Relationen mellan St1 och Vitamin Well präglas av gott samarbetet mellan KAM och kategoriansvarig där Vitamin Well alltid säkerställt att det som efterfrågats av St1 har levererats i tid och med hög kvalitet.
Melissa Andersson och Minette Sandberg från Dagab tar emot pris
Och sist men inte minst, delades hederspriset Årets Kram ut som i år gick till Dagab med motiveringen:
Årets kram går till Melissa Andersson och Minette Sandberg på Dagab. Ni gör ett fantastiskt arbete i vardagen med att stötta våra butiker, hitta lösningar på leveranser och restningar samt agera bollplank åt sortimentsteamet. Ni är alltid beredda att göra det där lilla extra för att underlätta vårt och våra butikers arbete.
Text: Ann Hedlund
Intervju med Sofie samt foto: Bengt Hedlund