Skip to main content

Ett år med PBX - 2030 ska alla produkter hos Pressbyrån och 7-Eleven i Sverige vara hållbara

pbx-butik.jpg

 

I oktober är det ett år sedan Reitan Convenience i Sverige (RCS) lanserade PBX och öppnade den första PBX-butiken i Albano i Stockholm. Nu ökar de takten för hållbarhets-arbetet ytterligare med ambitionen att ha ett fullt hållbart sortiment i alla butiker till 2030.

PBX är Reitan Convenience living lab med ambitionen att bli framtidens mest hållbara convenience. Med PBX vill man testa, utmana och prova sig fram för att hitta nya vägar till hållbara val. I PBX-butiken i Albano i Stockholm finns ett noga utvalt sortiment anpassat efter kundernas behov och planetens gränser. Under det första året har både konceptet och produkter testats utifrån tuffa hållbarhetskriterier. 

– Vårt arbete med att förändra branschen har bara börjat och ambitionen är att våra butiker ska bli världens mest hållbara. Därför fortsätter vi att utmana och inspirera tillsammans med våra leverantörer. Som bransch har vi tillsammans en lång väg att gå och det måste bli enklare för kunderna att välja hållbart on the go. Med PBX har vi en plattform att experimentera både kring produkter, tjänster och service, säger Anna Wallenberg, vd Reitan Convenience i Sverige. 

 

skarmavbild_2022-10-16_kl._16.31.09.png

Anna Wallenberg

 

De produkter och tjänster som testats av PBX och fungerar bra där tas sedan ut till Pressbyrån och 7-Elevens butiker för att på det sätter kunna driva en hållbar omställning i hela verksamheten. Flera lärdomar och produkter harredan idag tagits vidare. RCS har som ambition att hela Pressbyrån och 7-Eleven ska erbjuda ett fullt hållbart sortiment år 2030. Och till år 2025 ska de vara ledande inom hållbarhet på den svenska convenience-marknaden.

 
– I arbetet med PBX har vi lyft upp frågor, utforskat produkter och sättet att sälja samt fått nya idéer om vad som behöver göras. Det har satt i gång tankar och idéer hos både oss själva och våra leverantörer och kunder. Vi ställer hårda krav på våra leverantörer och är glada för dem som haft möjlighet att följa med till PBX. Att alla inte når upp till de tuffa kraven är i sig är ett bevis på att vi är på rätt spår, säger Anna Wallenberg.

Facit för det första året beskrivs som mycket positivt. I PBX-butiken finns idag ett 30-tal produkter. Bland annat kaffe från Lykke kaffegårdar i muggar helt utan plast och kolsyrade drycker från Coca-Cola i en förpackningsfri lösning med refill. Godis säljs i små förpackningar och frukten är så lite besprutad det bara går. Inredningen har där det gått återbrukats och återvunnet material har använts där det går. 

 

skarmavbild_2022-10-16_kl._16.32.42.png

Malin Eklund

 

– Det är roligt att se att vi redan under första året har kunnat ta ett flertal nya produkter från PBX till Pressbyrån och 7-Elevens butiker över hela landet. Nu fortsätter vi vårt arbete med att vidareutveckla PBX och vårt hållbarhetsarbete för att löpande hitta nya, innovativa och hållbara koncept och produkter. På sikt är ambitionen att resultatet av RCS undersökande hållbarhetsarbete i Sverige ska tas vidare till de övriga sex länder som vi är verksamma i, säger Malin Eklund, hållbarhetsdirektör på Reitan Convenience. 

Exempel på produkter och lösningar som testats och klarat kraven och som nu tagits vidare till 7-Eleven och Pressbyrån:

- System för hållbarhetsdata som gör att det går att följa hållbarhetsavtrycket på produktnivå för hela Reitan Convenience. 
- Energieffektiva lösningar för kylning av produkter.
- Nötter från Earth Control.
- Tuggummi från True Gum.
- Choklad från Divine och Tony’s. 
- Grillade egengjorda mackor. 
- Frukostprodukter såsom chiapudding och overnight oats. 

Foto: Reitan Convenience