Atria slår på stort när Sibylla fyller 90 år
Som vi tidigare berättat om firar varumärket Sibylla 90-årsjubileum i år. Den officiella födelsedagen är den 20 oktober och Atria Concept slår på stort med kampanjen ”A Swedish love story” som syftar på tillblivelsen av namnet Sibylla som ju var en hyllning till prinsessan med samma namn, nuvarande kungens mamma.
Idag serveras det årligen över 150 miljoner Sibylla-portioner. Varumärket också väletablerat internationellt och finns på åtta marknader och planer finns på utökad export.
Oskar Lithell grundade sitt charkuteriföretag redan 1905. Hans söner Samuel och Daniel tog sedan över och kom under lågkonjunkturen på 30-talet på idén att leverera en namngiven produkt till de alltmer flertaliga korvvagnarna och kioskerna. Sibylla blev därmed det kanske första fast food-varumärket i Sverige under dåvarande segmentet ”bekväm mat”. Och försäljningsställena i sig blev grunden för det moderna gatuköket och dagens Sibylla-restauranger. Det riktigt stora uppsvinget kom sedan på 50-talet då bröderna Lithell blev först i Sverige med att tillverka skinnfri grillkorv.
– I år vill vi fira det faktum att varumärket Sibylla fyller 90 år. Sibyllas korvkiosker blev tidigt en central samlingsplats på många orter i landet och är djupt rotade i den svenska folksjälen. Mycket har hänt genom åren men än idag är varumärket nära kopplat till svensk matkultur, kvalitet och tradition samtidigt som vi fortsätter blicka framåt och vara innovativa, säger Toni Nora, ansvarig för Atria Concept som äger Sibylla-varumärket.
Sibyllakiosken Deiles i Örebro får ofta stå som förebild för 1960-talets klassiska gatukök. Verksamheten finns fortfarande kvar och blir på så vis också en symbol för det starka varumärket.
Atria tog 1994 fram ett shop-in-shop-koncept kring korven med anpassade produkt- och maskinlösningar för servicehandeln. Detta blev starten till korvens intåg på bensinstationerna i Sverige och fram till 1997 var Sibylla enbart en svensk företeelse. Idag kommer dock hälften av omsättningen från de internationella marknaderna.
– Det är få svenskar som känner till att svensk korv är så populär även utanför Sveriges gränser. Nu gasar vi på igen med att etablera Sibylla i bland annat Storbritannien, men även på mer exotiska marknader som Sydkorea, säger Toni Nora.
Namnet Sibylla var resultatet av en tävling som familjen Lithell utlyste bland sin personal för att namnge både varumärke och korv. Motiveringen till det vinnande bidraget var att en korv med så god och kunglig smak borde ha ett kungligt namn. Därför döptes den efter den tyska prinsessa som senare samma år gifte sig med den svenske kronprinsen Gustav Adolf som sedan blev pappa till vår nuvarande kung och hans fyra systrar. Gustav Adolf omkom tragiskt i en flygolycka 1947 men prinsessan Sibylla levde till 1972.
Kampanjen ”A Swedish love story” lanseras den 20 oktober, på Sibyllas namnsdag som också anses som årsdagen. I servicehandeln, dagligvaruhandeln, på arenor och vid events kommer 90-årsjubileet att uppmärksammas med bland annat specialframtagna förpackningar, tävlingar, specialerbjudanden, korvogram och jubileumsmeny.
Våra tidigare artiklar om Sibylla under detta jubileumsår:
Urbann har varit sitt namn trogen
Sibylla firar 90 och Leksand 1 år
Atria flyttar just nu merparten av produktionen i Malmö till sin fabrik i Sköllersta utanför Örebro där även ett nytt logistikcentrum just nu byggs. Sibylla-varumärket såg dagens ljus i närbelägna Kumla och fabriken flyttades på 50-talet till Sköllersta.
Atria Sweden är ett av norra Europas ledande matföretag med välkända varumärken som Lönneberga, Lithells, Ridderheims, Pastejköket och Sibylla. Vi tror på ”Good food - better mood”. Atria Sweden har cirka 810 medarbetare, sju produktionsanläggningar och en omsättning på ca 3 Mrd SEK. Företaget ingår i den börsnoterade finska koncernen Atria Group med 4 500 anställda och en omsättning på ca 15 Mrd SEK. Just nu pågår en större utbyggnad av fabriken i Sköllersta i Närke.
Sammanställt av: Gunilla Pihlblad
Bilder från Atria