Skip to main content

Flexibilitet och sunt förnuft är modellen

tg-grossisten-bil-1.jpg

 

Peter och Kristian Ivarsson driver grossistföretaget TG Grossisten i Jörlanda. Det familjeägda företaget startades redan 1988 av pappa Håkan, men på den tiden var det en renodlad glass-grossist. Idag har bröderna utvecklat företaget med ett bredare och mer komplett sortiment.

Peter har arbetat i företaget sedan 1992, och fem år senare anslöt Kristian till verksamheten. Båda har arbetat med en rad olika uppgifter genom åren, som det oftast brukar vara i mindre familjeföretag. Man får rycka in där det behövs.

1988 fick pappa Håkan möjligheten att starta en GB Grossist, som det hette på den tiden. Då låg företaget i Kode och man hade bara glass i sortimentet. Kunderna fanns då inom både servicehandeln och dagligvaruhandeln. Efter 6 år flyttade man verksamheten till Jörlanda mellan Stenungsund och Kungälv. Fortfarande var glass den dominerande produkten.

- 2008 började vi ta in några andra produkter i sortimentet, detta i samband med att alla GB Grossister ihop och bildade kedjan Varsego Sverige AB. Red Bull var den första produkten vi tog in, säger de.

 

tg-grossisten-lager-peter.jpg

I många år var man en renodlad glass-grossist.

 

2019 ändrades förutsättningarna, och bröderna valde då att driva företaget vidare som en fristående grossist. Man startade ett nytt samarbete med lokalt förankrade Triumf Glass.

Peter och Kristian, som då hade relativt nybyggda och ändamålsenliga lokaler samt transportfordon, beslöt sig också för att bredda sitt sortiment och göra det mer komplett för sina kunder. Fler samarbeten inleddes med några av de större leverantörerna i branschen.

För Peter och Kristian var det viktigt att inte lägga alla ägg (eller glass…) i samma korg, om man säger så. Tidigare hade kategorin glass stått för 97 procent av verksamheten. Idag är den fördelningen i stället 60 procent glass, och 40 procent är övriga sortimentet. Det innebär sådant som drycker, färdigpackad konfektyr, pizza-bottnar, chips samt korv och hamburgare med tillhörande bröd. Sortimentet har sakta utökats med tiden utifrån vad kunderna har efterfrågat.

- Vi ser mest fördelar med att vara fristående, säger de. Vi kan vara flexibla på ett helt annat sätt och ta in vad kunderna vill ha. Tidigare var det centralt beslutat. Vi har så många samarbetspartners idag att vi kan ta in det mesta, och vi kan också vara mer flexibla med leveranserna till kunderna. Det är sunt förnuft som får styra.  

 

tg-grossisten-kristian.jpg

Idag har företaget ett bredare sortiment.

 

Samarbetet med Triumf Glass innebar också nya kundkontakter för företaget.

- Tidigare arbetade vi mest med livsmedelsbutiker. Idag är huvuddelen av våra kunder kiosker, trafikbutiker, caféer och föreningar. Ja, allt som inte är livsmedelsbutiker egentligen. Vi arbetar bland annat med de kedjor där Triumf Glass har avtal, men många av våra kunder är fristående butiker. Och det finns ju ganska många sådana, säger de.

De satsar på att vara starka i närområdet. Man är inte bunden till något distrikt, men i huvudsak jobbar de från Göteborg med omnejd och upp längs västkusten. Den kund som finns längst bort idag har sin butik i Uddevalla. På företaget finns fem anställda. På somrarna, som är den mest hektiska perioden, finns det också säsongsanställda som stöttar upp.

Pandemiåret 2020 var tufft som för många andra. Då var man fyra anställda. En av dem gick ner på deltid, och en annan passade på att vara pappaledig. Peter och Kristian sänkte sina löner. På så sätt klarade man sig igenom den svåra perioden utan att behöva säga upp någon.

 

tg-grossisten-fasad.jpg

Företaget växer och man hoppas kunna anställa några kollegor till inom en snar framtid.

 

Om de tittar framåt så vill de växa och bli större. Man växer redan, och vill fortsätta med det. Något som innebär att det behövs fler anställda, gärna ett par kollegor till. Vad gäller sortimentet så finns det inga direkta planer, det utökas hela tiden beroende på vad kunderna frågar efter. Man försöker också ligga steget före genom att hänga med både i trender och på sociala medier. TG Grossisten finns själva både på Instagram och Facebook.

- Det finns ju fler grossister som har Triumf Glass, men vår styrka är att vi är en renodlad glass-grossist i grunden. Vi packar upp varorna i butiken om de vill, vi ställer inte bara leveransen där och åker. Många butiker tycker det kan vara tufft att jobba med de kalla frysta produkterna, då sköter vi det åt dem.  

- Vi har dessutom hela sortimentet från Triumf Glass, alla sorterna. Vi har allt. För oss är glassen den viktigaste produkten. Många av de andra stora grossisterna har så otroligt många andra kategorier och produkter som de måste fokusera på samtidigt, säger de.

Inom en inte allt för avlägsen framtid så kan företaget fira 40-årsjubileum. Fram till dess så arbetar Peter och Kristian vidare med samma höga servicenivå som tidigare och med det sunda förnuftet som drivkraft. Deras företag växer, sortimentet är under ständig utveckling och i vår spännande bransch händer det nya saker hela tiden. Det blir spännande att följa deras fortsatta resa framåt. 

Text: Ann Hedlund

Intervju: Maria Mannebratt

Bilder: TG Grossisten 

 

tg-grossisten-lager-glasse3.jpg