Skip to main content

Reitan Convenience och Consupedia

wxuz1djht8lss6kxkpdb_kopia.jpg

 

Reitan Convenience i Sverige är först ut med att ansluta till Consupedias databas för att genomlysa hela sitt sortiment ner på produktnivå. Databasen innehåller i dagsläget 250 000 produkter och nitton hållbarhetsparametrar som visar deras påverkan på miljö, hälsa och rättvisa. Samarbetet är en del av RCS hållbarhetsstrategi med ambitionen att alla produkter på Pressbyrån och 7-Eleven ska vara hållbara till 2030. 

Reitan Convenience i Sverige är först ut bland de svenska storföretagen att ansluta sig till Consupedias databas för att genomlysa hela sitt sortiment. Med hjälp av Consupedia kan RCS genom mångdimensionell hållbarhetsdata kopplat till produkt och försäljning, utvärdera och driva på utvecklingen mot ett helt hållbart sortiment. I samarbete med forskare vid KTH och Högskolan Dalarna har Consupedia skapat världens största och mest detaljerade databas för hållbarhetsinformation om livsmedel. Genom samarbetet med Consupedia kan RCS nu enklare:

- ta ett helhetsgrepp om det holistiska hållbarhetsavtrycket i hela sortimentet.
- påverka producenter, leverantörer till att förbättra sin hållbarhet. 
- underlätta för kunder så att det blir enkelt att göra hållbara val.

- Som en stor aktör har vi möjlighet att påverka samhället, branschen och våra leverantörer i rätt riktning. Därför känns det otroligt roligt att vi ingått samarbete med Consupedia. Vi har verkligen påbörjat en förändring av branschen, lyft upp viktiga frågor och visat vad som behöver göras. Det märks att det satt i gång både tankar och förändring. Genom Consupedia kan vi nu få fram hållbarhetsdata som gör att det går att följa hållbarhetsavtrycket ner på produktnivå för Pressbyrån, 7-Eleven och PBX, så att vi kan fortsätta leda vägen mot framtidens convenience, säger Jesper Pettersson, sortiment- och inköpschef, Reitan Convenience Sverige.

Kopplat till databasen har Consupedia utvecklat ett antal tjänster och applikationer för att hjälpa olika aktörer fatta mer hållbara beslut kring livsmedel. Bland annat finns en gratis app för konsumenter, och olika former av beslutsstöd för aktörer i livsmedelssektorn, såsom grossister, detaljister, kommuner och restauranger.

- Jag har stor respekt för Reitan Convenience i Sverige som vågar bryta ny mark i den omfattande förändring som måste ske. Samarbetet är en milstolpe för både Consupedia och hela livsmedelssystemet. Tillsammans gör vi det lättare för människor att fatta mer hållbara beslut för sig själva, för andra och hela planeten, säger Roberto Rufo Gonzalez, vd och grundare på Consupedia.