Skip to main content

Ett år med PBX har gett flera lärdomar

skarmavbild_2022-10-16_kl._16.31.09.png

Anna Wallenberg

 

Reitan Convenience Sverige (RCS) har varit igång ett år med sin PBX-butik för att prova sig fram till hållbara produkter. RCS ökar nu ambitionen till att ha ett fullt hållbart sortiment i RCS alla butiker till år 2030, med delmålet att vara ledande inom hållbarhet på svensk convenience-marknad till år 2025. Med anledning av det här så fick vi möjlighet att ställa några frågor till Anna Wallenberg, vd RCS, om det pågående arbetet.

- Har det varit lätt eller svårt att få engagemang från leverantörerna att engagera sig i hållbarhetsarbetet? 

- Vi har ett nära samarbete med många av våra leverantörer och jag är så imponerad och glad över hur många som faktiskt har velat ta sig an våra hållbarhetskrav som vi ställt. Flera av dem har till och med anslutit sig till SBTi - något som vi uppmuntrar alla våra leverantörer att göra som ett steg i rätt riktning.  

- Vad har ni själva lärt er under året när det gäller hållbarhet? 

- Vi har lärt oss väldigt mycket. Bland annat att det är otroligt komplext och att ingen tar sig an hållbarhetsfrågan ensam. Vi behöver fortsatt jobba tätt ihop med våra leverantörer för att kunna driva den här förändringen i vår bransch. Vi har också lärt oss att hållbarhetsfrågan inte är enkelt, men att vi ödmjukt och med stort mod ska fortsätta vrida på varje sten för att nå våra mål om helt hållbara butiker till 2030.

- Hållbarhetsfrågor är till stor del rörliga mål. Jag arbetade själv med hållbarhetsfrågor för 20 år sedan. Frågorna idag ser helt annorlunda ut. Hur arbetar ni för att kompetensutveckla er själva för att hänga med i utvecklingen? 

- Ja så är det helt klart, och inte minst inom vår bransch. Vårt arbete på Reitan Convenience i Sverige har bara börjat och vi har ju en ambition att alla våra butiker ska vara helt hållbara till 2030. Vi tror på att vi måste göra den här resan tillsammans med våra leverantörer och fortsätta inspirera och utmana branschen så att fler vill haka på. 

- Vad är nästa steg mot ert mål 2030? 

- Vi satsar på att ta stora kliv inom hållbarhet och mycket har hänt på bara två år. Exempelvis ska vi fortsätta inspirera våra leverantörer att vilja vara med oss på vår hållbarhetsresa och vi kommer fortsatt att ställa krav på alla, både samarbetspartners, leverantörer och medarbetare. Genom vårt living lab PBX kan vi fortsätta testa och utvärdera produkter och de som fungerar bra, ta ut till 7-Eleven och Pressbyrån. För att på så sätt kunna driva en hållbar omställning i hela verksamheten. RCS har som ambition att hela Pressbyrån och 7-Eleven ska erbjuda ett fullt hållbart sortiment till 2030. Och till år 2025 ska vi vara ledande inom hållbarhet på den svenska convenience-marknaden.

Bengt Hedlund

Foto: RCS