Skip to main content

Entreprenören Ulrik blev branschens snuskung

ulrik_vid_gubbhyllan.jpeg

I två omgångar har Ulrik Hausenkamph kommit till Swedish Match och nu ser han inte någon som helst anledning att jobba någon annanstans.

 

En av branschens mest kända profiler är utan tvekan Ulrik Hausenkamph på Swedish Match. En trygg smålänning med en handlarbakgrund som få kan matcha. Idag med key account-ansvar och en ständig vilja att utveckla och sälja mer. 

- Entreprenören i mig passar bra i just convenience-handeln, säger han.

Vi träffar Ulrik på Snus & Tändsticksmuseum på Skansen och slås direkt av han är en modern variant av de ”snuskungar” som presenteras i den aktuella utställningen här. Det internationella storbolag som han representerar är en del av den revolution som ”det vita snuset” startade för tre år sedan och som verkligen kommit hela servicehandeln till godo.

- Det blev en helt ny kategori som inte heller kannibaliserat på övrigt snus. Och sedan den 1 augusti har vi en särskild lagstiftning som omgärdar kategorin vilket skapar tydliga regler för bland annat marknadsföringen vilket är viktigt för både handeln och Swedish Match.

 

ulrik_med_tavla.jpeg

Ulrik har mycket gemensamt med tidigare snuskungar. Entreprenörsandan inte minst.

 

Ulrik Hausenkamph började sin entreprenörsbana redan som 12-åring då han sålde frallor på en öländsk camping. Annars var det i hemma i Växjö som det blommade ut ordentligt.

- Jag växte upp i en dagligvarufamilj. Pappa var säljare och mina syskon har också jobbat i branschen, säger han och berättar att han som 15-åring började jobba i butiken Exet där blev biträdande butikschef som 19-åring.

- Där kom jag för första gången i kontakt med dåvarande Svenska Tobaks AB som sökte en säljare. Så kom det sig att jag hamnade där och stannade i två och ett halvt år för att sedan anta en utmaning jag inte kunde motstå. Nämligen som chef för den nyöppnade Rema 1000 i Värnamo.

Det jobbet hade Ulrik i ett år. Efter hand som det öppnades nya butiker i den norska kedjan blev han coach för som mest sju av dem. Då handlade det om allt från budget till sortiment, byggnation och förhandlande av lokala avtal. Utan tvekan en bra skola.

Rema 1000 lades ner i Sverige. Marknaden ansågs inte mogen för den här typen av lågprisbutiker. Ulrik fortsatte inom dagligvaruhandeln där han var butikschef i olika kapaciteter fram till år 2000 då han hamnade på Naturkompaniet som försäljningschef. Men sedan blev det alltså tobak för hela slanten.

- Kontakterna och intresset växte fram på de andra jobben. 2001 började jag på JTI och sålde tobaksvaror. Först som regionchef i Stockholm, senare som key account. Det var också då som jag på allvar närmade mig convenience-branschen där jag kände mig hemma tack vare den entreprenörsandan man möter där.

- Till Swedish Match kom jag i slutet av 2009 och på den vägen är det.

 

reitanmote.png

Ulrik med kollegan Ali Forough vid ett av Reitan Convenience Sveriges riksmöten.

 

Ulrik berättar att han trivs så bra tack vare bolagets sätt att arbeta på och energin i att ha trevliga kolleger och kunder.

- Trots att det är ett stort internationellt bolag så finns här en familjär känsla. Så är det för övrigt med convenience-branschen där vi har en unik sammanhållning över gränserna mellan leverantörer och kedjor. Mycket tack vare CSS nätverk och aktiviteter.

Under sina år på Swedish Match har Ulrik Hausenkamph haft olika säljfunktioner med tungvikt på kedjorna inom convenience. Idag är han key account för merparten av dessa kedjor och han menar att branschen som sådan passar alldeles utmärkt bra ihop med en innovativ snusleverantör. Marknaden har ställt om från cigaretter till snus och den stora innovationen har naturligtvis varit nikotinpåsarna eller ”det vita snuset” som konsumenterna kallar kategorin. En helt ny kategori som ökar försäljningen utan ge det traditionella snuset stryk. Nikotinpåsar verka locka rökare och att det är kanske anledningen till att det inte kannibaliserar på snuset 

- Convenience-handeln är alltid pigg på nyheter och nya säljlösningar. Av den anledningen utgör convenience-butiken den  bästa marknadsplatsen för våra produkter. Där är ju våra produkter en destinationskategori till skillnad mot exempelvis dagligvaruhandeln.  Kategoriarbetet är både utmanande och utvecklande, säger Ulrik och ger ett exempel.

- Som när vi tillsammans med Circle K lyfte ut kylarna på golvet så att kunderna plocka själva. Eller när vi tog fram smarta flerpack och kunde driva volym genom att sälja tre dosor åt gången.

 

ulrik_och_scott.jpeg

Scott Springfeldt är chef för muséet på Skansen.

 

Att sälja tobak och snus är inte sällan att jobba i motvind och att stöta på olika typer av hinder. Många har åsikter. Men Ulrik Hausenkamph menar att även om det samtidigt är frustrerande så är det kreativt att leta säljfrämjande lösningar inom lagens ibland begränsande ramar. Helt enkelt en stimulerande utmaning. 

- Kanske är det därför jag stannat så länge som jag gjort och inte heller har några planer på att sluta.

Vikten av nyheter har vi redan nämnt och Ulrik funderar ett tag på frågan om vad som kan komma att överraska marknaden härnäst. Portionssnus växer liksom smaksatt snus och limited editions är framgångsrikt.

- Tänk om jag det visste, då hade jag ansvarat för produktutvecklingen. Men Swedish Match har ett innovationscenter och jag är trygg i att påstå att det ligger flera spännande innovationer i pipeline. 

Din egen framtid då? Hur ser du på den?

- Jag jobbar vidare eftersom jag trivs så bra med både företaget, kollegerna och kunderna samt alla andra trevliga branschmänniskor.

Text och foto: Gunilla Pihlblad

 

ULRIK HAUSENKAMPH

  • Key account manager/affärsutvecklare på Swedish Match
  • 51 år
  • Från Växjö men bor i Stockholm sedan 2001
  • Fru och två vuxna barn
  • Gärna en tur med båten om trädgården är i bra skick
  • Det är bättre med snabba 50-öringar än långsamma kronor

 

narbild.jpeg