Skip to main content

Preem storsatsar på nytt toalettkoncept

toalett.jpeg

 

Så långt från ”låna nyckeln till kall toalett på utsidan” man kan komma! Toaletterna på våra bensinstationer håller på att bli ett konkurrensmedel av dignitet. Något som bekräftas av Preems storsatsning på att skapa inbjudande toaletter. - Det ska kännas som om man är på ett fint hotell, säger Helena Hammarström, Concept Manager på Preem.

 
Vi noterar för övrigt att Preem var tidigt ute med att designa fina toaletter redan när man lanserade sitt fresh food-koncept för nu ganska länge sedan. 
 
- Stämmer! Det har länge varit viktigt för oss att erbjuda kunderna en lugn stund på fräscha stationstoaletter, säger Helena Hammarström och berättar att man nu uppgraderar toaletterna på alla stationer där vi har en butik.

- Vi började före sommaren och räknar med att vara klara i slutet av nästa vår.
 
Ombyggnationen av butikstoaletterna är en ambitiös satsning för att erbjuda en bättre upplevelse för kunderna.
 
 - Vi har tagit fram ett koncept för en fräsch, hållbar och välkomnade toalett. Nu möts besökaren av musik i en trevlig miljö. Vi vill att det ska kännas som om man är på ett fint hotell. Målet är fler kunder, nöjdare kunder, att skapa en upplevelse så att de kommer tillbaka. Självklart hoppas vi också att de tar del av annat som vi har att erbjuda i butikerna.
 

portrattbild_helena_hammarstom.jpeg

Helena Hammarström


Fräscha toaletter ÄR väldigt viktigt för kunderna. Vi kan nog alla enkelt relatera till oss själva i den frågan. Enligt Preem visar en ny Sifo-undersökning att det till och med är det enskilt viktigaste när svenskar ska ta en paus längs vägen. 
 
Undersökningen som Preem beställt visar att fräscha toaletter värderas högre än till exempel matutbud, kaffekvalitet eller tillgången på elladdstolpar när det är dags för stopp på vägkrog, snabbmatskedja eller drivmedelsstation. Sex av tio svenskar anger till och med att de aktivt väljer bort de ställen där toaletten inte är ren och fräsch.
 
Preems nya toalettkoncept har en dämpad färgskala för att skapa ett lugn för besökaren och samtidigt avge en lite mer lyxig upplevelse präglad av skandinavisk design. Den nödige besökaren möts också av stillsam musik, detta för att skapa en positiv konstrast till kommers och ljudnivå utanför. Smarta val har också gjorts för att minska resursförbrukningen och göra utrymmena lätta att städa och hålla rena. 
 
Den ambitiösa ombyggnationen är ändå bara första steget i Preems satsning på fräschare och mer välkomnande butikstoaletter. Konceptet kommer förädlas under det kommande året och fler spännande nyheter är på gång.

- För övrigt är allt en helhet. Kunderna ska känna sig välkomna redan när de svänger in på plattan och toalettbesöket ska skapa en lugn stund i en lyxig miljö. En positiv överraskning hoppas vi också att det ska bli, avslutar Helena Hammarström.

Hur är det annars med att låna toaletten när man inte handlar?
 
- Absolut inget problem. Snarare tvärtom så kan det ju bli en början till en ny relation mellan oss och besökaren.
 
Text: Gunilla Pihlblad
Bilder från Preem