Branschfest på årets FFCR-mässor
Branschfest. Foto: EasyFairs
I maj, september och oktober genomförde Easyfairs branschmässorna Fastfood, Café & Restaurant Expo efter flera års uppehåll. Totalt besökte 10 210 personer mässorna och 465 företag ställde ut. Convenience Stores Sweden och Convenience Stores News var självklart på plats för att kika på nya produkter och prata med branschfolk.
Vilken branschfest det blev, skriver Easyfairs i ett pressmeddelande. Och det stämmer bra. På mässgolvet smakades och doftades det på allt vad branschen hade att visa upp. Mycket vegetariskt och veganskt, nya tillverkningsmetoder, nya betallösningar och smarta tekniska hjälpmedel kunde upplevas under året i Stockholm, Göteborg och avslutningsvis nu senast i Malmö.
Branschen var redo att återigen träffas och göra affärer. Besökare på mässgolvet fick uppleva nya produkter, ny innovation, nya trender och nya smaker. På scenerna var det både Mästerskap i pizzabakning, chiliprovning som fick besökarnas ögon att tåras, kända ansikten som bjöd på himmelska smakprover och trendspaningar.
Elisabeth Hartman från Popz visar färgglada Fun Slush.
Convenience Stores News har också varit på plats för att kika på nya produkter och prata med branschfolk om spännande produkter och nyheter. I Malmö träffar vi Elisabeth Hartman i Popz monter. Hon berättar om företaget och deras produkter popcorn, slush, sockervadd, snacks och kakor. Man marknadsför maskinerna, råvarorna och emballaget samt har hela konceptlösningar för till exempel biografer, sportarenor, caféer, nöjesfält, pubar och restauranger såväl som till butiker.
- Urspungligen sålde vi popcorn och popcornmaskiner men idag har vi flera produktgrupper. Vi står på fem ben kan man säga. Fun Pop, Fun Spun, Fun Slush, Fun Snacks och Fun Cake. Man kan både köpa och leasa utrustning av oss. Vår målsättning att våra kunder ska tjäna pengar, säger Elisabeth.
Håkan Emilsson från Atria läser och låter sig inspireras av Convenience Stores News.
I Atrias monter får vi en pratstund med Håkan Emilsson, som väl känner till vår branschorganisation och vår tidning. Atria har många bensinstationer som kunder och har nyligen varit med på ST1s leverantörsträff.
- Jag hittar mycket matnyttig information i er tidning. Jag gillar att läsa den för man hittar bra information och inspiration om grejer som man själv kan jobba vidare med inom företaget. Och många av våra kunder är medlemmar hos er, säger Håkan.
Text: EasyFairs och Ann Hedlund
Foto och intervjuer: Maria Mannebratt
Maria Mannebratt höll ställningarna i Convenience Stores Swedens monter.
Killarna från Chef´s Cut säljer i huvudsak frukt och grönt. Och en del convenience-produkter. Deras kunder finns bland annat inom food-service och gatukök.
Thomas Persson från Valio visade upp Oddly Good, växtbaserade alternativ till yoghurt och grekisk yoghurt. Havre-gurten är tillverkad av havre, fri från gluten, mjölk och soja - vilket passar veganer perfekt.
Delifrance Norden erbjuder bake-off bröd och kakor. Bara att ta fram från frysen, tina och servera.