PA har en god grund att stå på
Kvartersbutiken har kommit till heders igen vilket kan gynna branschen, menar Privabs vd PA Melander.
Han har plockat varor på butiksgolvet, jobbat som säljare i olika bolag och byggt upp exportverksamhet. 2018 blev han vd för Privabgrossisterna och sedan maj i år ledamot i Convenience Stores Swedens styrelse. Låt oss därför stifta närmare bekantskap med PA Melander.
Du är förmodligen inte döpt till PA, så låt oss börja med det lite mer personliga?
- Dopnamnet är Per-Arne men sedan länge är det PA som gäller. Jag är 53 år och bor i Vänersborg med tre pojkar och deras mamma. Sportintresset är stort, jag har spelat fotboll själv och är nu tränare för yngsta grabbens lag. Men alla tre spelar fotoboll och Manchester United är vårt familjelag.
Hur har ditt jobbliv sett ut hitintills?
- 1997 började jag på Leaf Sverige som säljare med Ahlgrens Bilar och Läkerol i portföljen. När bolaget slogs ihop med Malaco två år senare flyttade jag med familjen till Skåne. Fick i uppdrag att starta upp New Business och var bland annat med och byggde upp Ikea Export då de hade sin Swedish Food Market-avdelning runtom i världen. Det ledde till en tjänst inom exporten där jag reste runt och såg till att våra starka svenska varumärken fanns med även utanför landets gränser. Efter några år kom jag in i den traditionella Sverigedelen igen och blev 2004 försäljningschef för Malaco Leaf inom ett större affärsområde. 2012 kom ju Cloetta in i bilden och jag fick ta hand om lite större kunder. En av dem var Privab som därefter kontaktade mig 2018 och på den vägen är det. Jag visste vad jag gav mig in på och känner att jag har nytta av min grund - jag har ju plockat varor på butiksgolvet - och mitt sunda bondförnuft vilket är en stark drivkraft i sig.
Ett nytt affärssystem har varit prioriterat inom Privab och nu har man nått slutfasen, de sista grossisterna är på väg in.
Vad är dina nuvarande arbetsuppgifter?
- Jag är vd för Privab Grossisterna AB, ett jobb som innebär att få de olika grossisterna att dra åt samma håll. Vi har kommit långt på den vägen vilket bland annat syns på försäljningsprocessen där både Nässjö och Stockholm sålts till det börsnoterade bolaget Humble Group. Min målsättning från början har varit att få ihop Privab till en större enhet, även om jag då inte trodde då att ett börsnoterat bolag skulle komma in i bilden. Det som händer inom Privab nu är enligt min mening helt rätt och kanske blir vi ännu starkare inom kort. Vi ska fortsätta framåt med samma gemensamma mål i sikte.
Hur ser en typisk arbetsvecka ut?
- Just nu analyserar jag vår stora kund- och leverantörsträff förra veckan*. Annars är det som vanligt mycket interna möten. Om man ska tacka pandemin för något så är det att allt går snabbare nu tack vare de nya digitala möjligheterna. Vi håller på med ett nytt affärssystem och har äntligen nått slutfasen, de sista grossisterna är på väg in. Detta har varit prioriterat för att kunna möta framtiden på bästa sätt. När jag började var vi 22 anställda på huvudkontoret, nu är vi 12. Så det har även handlat om effektivisering. Men nu ser jag faktiskt på att kanske börja utveckla igen, fast på ett mera styrt och kontrollerat sätt. Nu fungerar vi mer som det större bolag vi är och omsätter 1,6 miljarder. Det innebär att jag har haft nytta av min bakgrund med helt andra processer och rutiner än vad Privab hade när jag började för fyra år sedan.
Ni har en kedja, MyWay? Hur fungerar den?
- Det är runt 200 butiker som i butiksledet omsätter cirka 1,2 miljarder. Vi har precis utvecklat ett nytt koncept, MyWay Express, som kommer att bli betydligt mera attraktivt då vi kan erbjuda våra kunder längre öppettider. Målet inom tre år är att 100 butiker ska kunna vara hybrid eller obemannade och det kommer garanterat att öka omsättning och lönsamhet hos butikerna i fråga. För övrigt ser vi det som viktigt att utveckla exempelvis pakethanteringen och fast food-delen.
PA Melander har alltid engagerat sig i det han är intresserad av. Convenience-branschen är inget undantag.
Hur ser du på utvecklingen i convenience-branschen rent allmänt?
- Generellt sett positivt. Ytterligare en fördel med pandemin är ju att folk har handlat mera lokalt. Kvartersbutiken kommit till heders igen vilket kan gynna branschen. Om vi tar vara på detta, är riktigt på tårna, så är jag övertygad att vi kan öka för försäljningsandel gentemot dagligvaruhandeln.
Hur känner du inför ditt nya uppdrag som ledamot i CSS styrelse?
- Jag har alltid varit engagerad i det jag är intresserad av och det gäller även här. Den information man får genom CSS är ovärderlig, det hoppas jag alla aktörer inser. Inte minst som samlande kraft är det viktigt med en branschorganisation. Kan jag nu vara med och påverka så gör jag det mer än gärna.
Text och foto: Gunilla Pihlblad
* Intervjun gjordes den 17 oktober