Philip Morris fullföljer bud på Swedish Match
Philip Morris Internationals vd Jacek Olczak. Foto:Pressbild/Philip Morris International
Tobaksföretaget Philip Morris International ska behålla ett svenskt fokus när bolaget tar över snustillverkaren Swedish Match.
- Det finns inga kostnadssynergier, säger Jacek Olczak, vd på Philip Morris International till SvD och till Dagens Industri kommenterar han köpet så här:
- Det är ett mycket välskött företag. Om man har en sådan här juvel vill man ju skydda och vårda den.
Tidigare i år la Philip Morris International (PMI) ett bud på Swedish Match på 106 kronor per aktie. Det höjdes sen till 116 kronor, och man meddelade att det inte var aktuellt med någon ytterligare höjning.
Nu är det klart att den största ägaren, hedgefonden Elliott, accepterat budet. PMI släpper också det tidigare kravet om att bolaget ska få in minst 90 procent av aktierna i Swedish Match. PMI uppger att man uppnått 82,6 procent och att man förlänger acceptperioden till 25 november. Jacek Olczak vill inte delge några detaljer från sina diskussioner med Elliott, och fonden själv avböjer att kommentera när Di frågar.
Olczak motiverar köpet med ”perfekt strategisk passform” mellan Swedish Match och Philip Morris. Visionen om rökfrihet delas av de båda företagen. De kompletterar varandra såväl produktmässigt - Philip Morris ”heat not burn”-cigarett Iqos och Swedish Matchs nikotinportion Zyn - som geografiskt.
SvD skriver att budet innebär ett pris per aktie som ligger cirka 50 procent över den aktiekurs som rådde före erbjudandet, vilket motsvarar en köpeskilling på runt 177 miljarder kronor. Trots det höga pris som PMI betalar, så finns enligt Jacek Olczak inga besparingar att göra i Swedish Matchs verksamhet till följd av övertagandet.
- Den stora fördelen i affären är att det inte finns några kostnadssynergier som skulle få en negativ effekt på verksamheten i Swedish Match. De marknader där Swedish Match är starka, har vi liten eller ingen närvaro alls.
PMI skriver själva i ett pressmeddelande:
"Vi ser fram emot att välkomna Swedish Match anställda och ledande orala nikotinportfölj till PMI-familjen för att skapa en global ledare inom rökfria produkter, särskilt genom att föra samman IQOS och ZYN, både i USA och på de internationella marknaderna. Vi kommer att arbeta tillsammans för att skapa värde samtidigt som vi påskyndar vår gemensamma vision om en rökfri framtid."
Text: Ann Hedlund