Skip to main content

by Cloetta vill bjuda på något extra

1.jpg

Utanför konceptbutiken i Malmö.

 

Idag har Cloetta tre egna konceptbutiker. Förutom att överträffa kundernas förväntningar, så vill man också bjuda på något extra samt berätta om företagets anrika historia. I butiken i Malmö träffade vi Helena Hård och Anna-Mia Leijon som berättade mer om butikerna och konceptet by Cloetta.

Helena Hård har arbetat på Cloetta i över 20 år i olika roller inom finans, marknad och försäljning. Idag är det i rollen som Business Development Manager. För några år sedan erbjöds hon möjligheten att ansvara för företagets konceptbutiker. Idag är de tre till antalet och finns i Malmö, Ljungsbro och Linköping. Anna-Mia Leijon är projektledare och affärsutvecklare, och hon var också med och lade grunden för butikerna tillsammans med Helena.

 

 img_5063.jpg

Anna-Mia Leijon, Cecilia Johansson (butikschef) och Helena Hård. 

 

När CSN träffar dem båda i butiken i Malmö så berättar de att Cloetta Sverige är uppdelat på två affärsben vad gäller den förpackade konfektyren. Det ena är dagligvaruhandel och servicehandel, och det andra kallas för New Business/Growth. Det är allting annat som inte är den vanliga traditionella handeln kan man säga. Till exempel ÖB, Rusta, Gekås, nöjesparker, hotell, restauranger och byggbolag som K-Rauta och ByggMax. Här ingår också de tre konceptbutikerna.

 

 ljungsbro.jpg

Julpyntat och fint i butiken i Ljungsbro. Foto: Cloetta

 

Av de tre butikerna så är den i Ljungsbro den största båda vad gäller yta, omsättning och antalet anställda. Butiken ligger i anslutning till Cloettas fabrik, och startade en gång som en personalbutik. Idag är den en av konceptbutikerna. Butiken i Linköping går i 50-talsstil och butiken i Malmö är den nyaste. Den sistnämda skulle invigts med pompa och ståt 2020, men Covid kom emellan och satte stopp för de storslagna invigningsplanerna. Det blev istället en tuff start för butiken, men idag är den igång och rullar på bra. 

 

 linkoping.jpg

Butiken i Linköping går i 50-talsstil. Foto: Cloetta

 

Förutom att glädja sina kunder, och sälja godis, så vill man också stolt berätta om sin historia. Företaget har funnits i 160 år och vissa varumärken är över 100 år. I konceptbutikerna kan man dessutom köpa sådant som man inte kan köpa i den vanliga dagligvaru- och servicehandeln. Cloetta ingår i en större koncern och man väljer också en del av sortimentet för att visa upp produkter som ”systerländer” säljer.

 

 img_5071.jpg

Kexchoklad - en klassiker.

 

Vi tycker det är roligt att ta fram produkter som inte är godis. Varumärkesprodukter som inte är reklam. Det kan vara en kaffekopp med kexchoklad eller tröja med Ahlgrens bilar. Kunderna ska bli glada när de kommer in och handlar. Lyckas man inte vinna storvinsten i nöjesparken så kan man köpa den i våra butiker, säger de.

 

 img_5056.jpg

Ingen tur i spel? Köp din egen storvinst i konceptbutiken.

 

Tack vare Teams kan Helena och Anna-Mia, som sitter i Malmö, ha regelbunden kontakt med personalen i Ljungbro och Linköping. Tanken är att de tre butikena ska vara så lika varandra som möjligt, men samtidigt ha en egen touch och profil. Man arbetar mycket med att förmedla godisglädje, bygga varumärket och att göra butikerna till destinationsställen. 

- Det kan vara genom aktiviteter som chokladhjul på helgerna, eller olika tävlingar. Vi försöker göra roliga saker för att dra besökare till butikerna och därmed också öka försäljningen, säger de. 

Blickar de framåt så hoppas de på fler konceptbutiker. Hur de ska se ut och var de ska ligga är i dagsläget inte klart, men det är något man jobbar med. Vi på CSN får säkert anledning att återkomma till Cloetta och deras fina butiker. 

Text: Ann Hedlund

Intervju och foto: Maria Mannebratt