Skip to main content

Hamburgerboomen leder återhämtningen på fastfoodmarknaden

skarmavbild_2022-11-16_kl._14.37.06.png

 

Den årliga branschkartläggningen Delfi Fastfoodguide visar att den kedjerelaterade delen av den svenska fastfoodmarknaden, traditionell fastfood och fast casual, omsatte 23,4 mdr 2021, en uppgång med 9,7 procent jämfört med föregående år. Det var ett år som ännu präglades av pandemin, men för många kedjor har det varit svårt att få tillbaka försäljningen även efter den.

Inom övriga segment fortsätter Chopchop att växa - och trafikbutikerna växlar mot ett allt bredare och konkurrenskraftigt utbud av färdigmat. I Fastfoodguiden 2022 finns analyser och kommentarer från branschen och kedjorna kring siffrorna, dess effekter och var man står idag. Nya kundströmmar, inflation och växande trender har gett flera kedjor problem under 2022.

- Framtiden för food & beverage är definitivt Fast casual, säger den internationella konsulten Sam Sethi som menar att kundtrenderna gör att den traditionella snabbmatsrestaurangen kan driva kundströmmar på vissa platser, men inte längre är ankarhyresgäster.

Utvecklingen för landets sex fullsortimentsgrossister har också kartlagts av Delfi, där fyra av de sex stora aktörerna går framåt. Tillsammans omsatte de 26,8 mdr i foodserviceförsäljning 2022.

Vill du läsa mer, så finns Delfi Fastfoodguide att beställa här.