Skip to main content

Debatt: Därför vill Swedish Match och Philip Morris få världen att sluta röka

colourbox27306849_kopia.jpg

Debattartikel publicerad i Dagens Industri.

 

Med rekordfå rökare har Sverige visat världen att det är möjligt att fimpa för gott. Det är hög tid för andra länder att ta efter det svenska exemplet, och se hur alternativen till cigaretter väsentligt kan minska antalet rökare. Med Swedish Match som en del av Philip Morris International (PMI) skulle vi gemensamt kunna öka takten i detta viktiga arbete – världen över.

Som vd för PMI – och som pappa, make och världsmedborgare – tänker jag på hur jag kan bidra till att göra världen till en bättre plats i framtiden. En sak framstår som viktigare än alla andra: Att ersätta cigaretter med mindre skadliga alternativ till fortsatt rökning, så snabbt som möjligt.

PMI:s globala närvaro i kombination med Swedish Match innovationskultur skulle öka takten i utvecklingen mot en rökfri värld på ett sätt som saknar motstycke. Det är förbränningen som gör cigaretterna skadliga och som företag arbetar vi båda två för en rökfri värld där våra visioner stämmer väl överens. Tillsammans kan vi bli den starkaste globala kraften för rökfria alternativ.

I likhet med Swedish Match har PMI varit banbrytande i att transformera tobaksindustrin. För knappt tio år sedan stod våra rökfria produkter för i princip noll procent av våra intäkter. I september 2022 är siffran mer än 30 procent. Genom att i grunden omdefiniera vår affär – och investera flera miljarder dollar i att ta fram mindre skadliga alternativ än cigaretter – har vi stakat ut en väg mot en bättre framtid.

 

122881aa-96ef-46a4-b014-0c852cd33347.jpeg_kopia.jpg

Jacek Olczak. Foto: PMI

 

Vår vision är tydlig: Vi siktar på att vara ett till största del rökfritt företag 2025 där mer än 50 procent av våra nettointäkter ska komma från innovativa, rökfria produkter. Vi har också som mål att 2025 kunna erbjuda rökfria produkter på 100 marknader, jämfört med 71 i dag. 

Våra syften kompletterar varandra och vi delar samma starka engagemang för Swedish Match historia och arv. Min personliga önskan är att företaget, om vi blir ensamma ägare, behåller namnet Swedish Match och att det inte sker några väsentliga förändringar avseende de platser där bolaget bedriver verksamhet. 

Viktigt är att vi inser att Swedish Match har en kompletterande organisation med en skicklig och engagerad personalstyrka, en utmärkt kultur och en stark kompetensbas i Sverige, USA och runtom i världen. PMI har för avsikt att fortsätta tillvarata dessa förmågor, och erbjuda ytterligare möjligheter i takt med att bolagen växer tillsammans.

Jag är oerhört glad över att vi redan har nått över 85 procents ägande i Swedish Match med stöd från, såvitt vi kan bedöma, Swedish Match tio största aktieägare. Men ett antal mindre enskilda aktieägare – kanske många av er – har ännu inte agerat. Många enskilda aktieägare kanske inte känner till att de riskerar att missa en möjlighet genom att inte acceptera senast den 25 november. Genom att acceptera erbjudandet senast detta datum kan man som aktieägare vara säker på att inte behöva vänta på betalning genom en eventuell minoritetsinlösensprocess, som vi avser att initiera efter att ha uppnått ett ägande på mer än 90 procent i Swedish Match.

Jacek Olczak

vd, Philip Morris International 

Detta är en debatt- och opinionstext som publicerades i Dagens Industri 22 november 2022. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.